söndag 10 januari 2016

B38 Match

Picture: http://b38match.com

B38 är nyritad men med delvis andra mål än de flesta andra kappseglingsbåtar som man ser nuförtiden. Den är tänkt att ersätta den DS37 som används på delar av Matchracingtouren. Där transporteras båtarna runt och lottas ut till de deltagande i touren inför varje race. Det är alltså arrangören som håller med båtar.

Skrovet ser fint ut och båten är hyfsat lätt men här har mer fokus lagts på styrka än att få ner vikten den sista biten. I matchracing så är kollisioner inte ovanligt. Trots regeln om att man ska undvika kollision så används de som ett bevis på att den andra inte haft rätt att vara på just den platsen...

Kölen är inte extremt djup med dagens mått och har en lång korda (i båtens långskeppsriktning) för att inte tappa greppet i låga farter. Även rodret är utformat för att fungera som broms och för att "bryta" runt båten istället för att fokusera på minimalt motstånd. Sammantaget kan man säga att den bör vara ganska snäll att segla.

Den här båten med mindre sittbrunn och högre ruff skulle kunna vara en mycket bra shorthandedbåt!

Längd: 11,50 m
Bredd: 3,24 m
Djup: 2,10 m
Vikt: 3.900 kg
Köl: 1.800 kg
SA Kryss: 72,80 m2

Läs mer:
http://b38match.com

2 kommentarer:

  1. World Match Racing Tour är ju uppköpt av Aston Harald som därmed stoppar in sin katamaran M32 i hela Touren.

    SvaraRadera
  2. Aj då...
    Visserligen gillar jag M32 som jag tycker är häftig men jag tycker det borde finnas plats för både enskrovs- och flerskrovsmatchracing. Kanske valet av flerskrov i Americas Cup avgör till förmån för flerskrov även i Tour'en?

    SvaraRadera