söndag 23 oktober 2016

Tvätta linor


Jag drar ur alla fall ur masten på vintern och tvättar dom hemma. En "Snabbtvätt" med 40° och långsammaste centrifugen verkar fungera bra. Men lägg inte i mer än max 3 linor åt gången för det som kommer ur maskinen är trassligt och tar en stund att reda ut.

Stor- och genuafall har en splitsad ögla i änden för schackel men för spinnaker/gennakerfallet har jag valt att inte splitsa utan har en knop istället. Den är inte lika lätt att dra in i fallskivan vid hissning så att det låser sig när nylonet ska ner. Först hade jag en pålstek men den kan ibland krypa lite och öppna sig om man har otur. Därför blev jag glad när jag hittade en fallknop i Seldéns tips (sidan 16).

Läs mer:
http://www.seldenmast.com/files/1456145013/595-540-S.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar