söndag 13 december 2015

Seaquest RP 36

Picture: http://se.yachtworld.com/baatar/2004/Seaquest-RP-36-2899215/country.spanien#.Vm058oQ9WXg

Seaquest RP 36 är ytterligare ett bevis på att det går att bygga betydligt lättare cruiser/racer än vad de flesta tillverkare gör idag. Lite mindre regnskogsträ och vikttänk istället för designtänk med en massa extra lock som gömmer och möglar tampar osv.

Det här exemplaret finns till salu i Spanien för en rimlig summa. Skicket ser bra ut på bilderna men givetvis måste man besiktiga en båt på plats innan man kan bedöma lämpligt bud. Generellt kan man säga att engelska båtar är mycket hårt seglade, de franska är snäppet mer välskötta och de tyska är nästan i nivå med skicket på de svenska båtarna. Sen finns det givetvis alltid undantag - hitta dessa så kan ni göra klipp!

Längd: 36 fot ≈ 10,97 m
Bredd: 3,30 m
Djup: 2,20 m
Vikt: 5.100 kg
SRS: finns inget men skulle ligga runt 1,33

Läs mer:
http://se.yachtworld.com/baatar/2004/Seaquest-RP-36-2899215/country.spanien#.Vm058oQ9WXg

2 kommentarer:

  1. Min har 1.356 SRS, E3025.
    Fin blog, väldigt intressant att läsa.

    Vad är vitsen med dessa breda båtar?

    mvh

    Leif

    SvaraRadera
  2. En bredare båt och/eller en djupare köl ger mer rätande moment och därmed bättre förmåga att bära mer segel vilket ger fart. En bredare båt får dock oftast mer våt yta vilket bromsar. Alltså en avvägning mellan olika faktorer beroende på avsett användningsområde.
    Nuförtiden räknas nog Seaquesten som relativt slank då nyare båtar ofta är en halvmeter bredare. "Marknaden" vill ofta ha möjlighet till dubbla akterkabiner och då behövs mer bredd. Tyvärr görs ofta cruisingbåtarna för tunga och då får man problem med farten...

    SvaraRadera