söndag 11 oktober 2015

Autopiloter - Höstrea!

Picture: http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/autopiloter/raymarine-autopiloter/raymarine-rorkultspilot-ev-100

Autopiloter kan man diskutera länge och få är nöjda med de gamla rorkultspiloterna typ Autohelm eller Simrad. De nya är betydligt bättre och fungerar ofta bra (eller acceptabelt) även under segling i sjögång.

Just nu har Hjertmans en kampanj på Raymarine EV-100 som är det billigaste som man kan hitta till mindre rorkultsbåtar. En nackdel med rorkultspilot är att man måste lägga på den manuellet varje gång till skillnad från kvadrantmonterade som man bara trycker igång med knappen på instrument eller fjärrkontroll fast det kan man lära sig leva med när man kommer undan med halva priset.

Ett bra tillbehör är fjärrkontroll där Raymarines egen S100 fungerar bra men har två nackdelar; den har enbart +/- 1° knapp som man får hålla inne länge för att få +10° och den lägger sig i viloläge när den varit inaktiv ett visst antal minuter. Då tar det lång tid att "väcka" den vilket kan bli ett säkerhetsproblem.

Jag läste på No-Crew's Facebooksida om Mad Man Marine som har en alternativ fjärrkontroll som inte lägger sig i viloläge och dessutom har +10° knappar (programmerbara). Ett par personer har provat den och har bra erfarenheter.

Läs mer:
http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/autopiloter/raymarine-autopiloter/raymarine-rorkultspilot-ev-100

Fjärrkontroll:
http://www.madmanmarine.com/shop/4576847477/ap-wrc3-remote-control/8001793

2 kommentarer:

  1. Hej Erik,

    Du seglar ju ofta solo om jag förstått det rätt, vad har Du för autopilot i din Maxi och hur är Din upplevelse av om och hur den fungerar? Fungerande autopilot är ju nästan en förutsättning för att kunna segla ensam.

    Thomas Wiberg

    SvaraRadera
  2. När jag köpte båten så fanns det med en gammal Autohelm 800. Den fungerade bra för att hålla kurs medan jag hissade segel och helt OK i lättare vindar. När det började blåsa fick den jobbigare. En ren kryssbog i 6-7 m/s klarade den inte för utslagen blev för stora och den styrde ibland upp för högt och stoppade i sjön. Samma med undanvind där TWA155 var det lägsta som jag tordes hålla i den vinden.
    Som tur var la den av till slut och jag "tvingades" köpa en ny. Valet stod mellan en ny av samma typ eller att lägga betydligt mer pengar på en bättre. Det blev en Raymarine EV-100 och det beslutet har jag verkligen inte ångrat. Visst har den också jobbigt ibland i sjögång men den är väldigt mycket bättre än den gamla. Min båt är liten så jag har än så länge inte skaffat någon fjärrkontroll. Slag gör jag oftast manuellt för den styr över för långsamt men gippar med gennaker fungerar bra med 6 st tryck på +/-10°.
    Monteringsmanualen var ingen höjdare men med mycket läsande och genom att lägga ut delar och kablar i båten fick jag det nästan rätt direkt. Lyckades polvända motorn och upptäckte det vid kalibreringen...
    Jag har inget vindinstrument och det är säkert ett bra komplement att koppla ihop med autopiloten. Då kan man också få en bättre slagfunktion om jag förstått rätt.
    Benns, Marinaman och Hjertman har ibland extra bra priser på EV-100.

    SvaraRadera