måndag 14 september 2015

Mini Transat - iles de Guadeloupe

Picture: http://www.minitransat-ilesdeguadeloupe.fr/?lang=en

Mini Transat arrangeras vartannat år och tidigare gick det ner till Brasilien men nu är det Västindien som gäller. Det är två etapper med ett par veckor på Kanarieöarna där det skruvas, trimmas och letas tips för att ta igen det man tappat på första etappen. Seglingen är en plantskola där en bra placering nästan är ett krav för vidare sponsorkontrakt i Figaro-serien, Class 40 och sedan Open 60.

Deltagarantalet är maximerat till 72 båtar varav 46 series och 26 proto. Vanligaste båttyperna i seriesklasen är:

18 st Pogo 2
6 st Nacira
5 st Argo
5 st Tip-Top
4 st Pogo 3
3 st Ofcet

Jag tror det är första gången som ingen av "originalet" Pogo 1 inte är med men nu finns det så många nya båttyper som kvalat in till seriesklassen och priserna på de begagnade Pogo 2, Tip-Top osv har därmed gått ner en del.

En kul sak är att det går att segla Mini Transat på Virtual Regatta parallellt med det riktiga racet. Jag har deltagit så ett antal gånger tidigare men jag tror jag avstår i år pga arbetstider och ingen möjlighet att trimma om under den tiden. Möjligheten till en bra placering blir för liten då. Min bästa placering var för två år sedan med en 63:e plats av de då ca 40-tusen registrerade virtuella seglarna och därav 12.599 som orkade ta sig i mål.

Läs mer:
http://www.minitransat-ilesdeguadeloupe.fr/?lang=en

http://www.virtualregatta.com/en/index_minitransat2015.php

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar