lördag 3 november 2018

Maxi 650

Picture: https://www.idbmarine.com/fr/maxi/650/maxi650.php

Ska jag "byta ner mig" från Maxi 777 till Maxi 650? Eller, det kanske inte är att byta ner sig... Nja, det är över min budget och innan jag gör något vill jag helst sälja min gamla.

Maxi 650 mäter in som en Mini 650 i klassen Series men det förutsätter att det byggs minst 10 stycken av den annars får den segla i Protoklassen där båtarna har friare regler med djupare köl, mer segel och friare materialval. Just nu verkar det vara 6 st sålda så trycket från de köparna är nog högt för att det ska komma ut fler båtar.

Alla Mini 650 har skrovmåtten (max) 6,50 x 3,00 meter och seriesklassen har 1,6 meters djupgående. Invändigt finns ofta ett par britsar i "salongen". Stuvutrymmen är lite begränsade av att det ska finnas flyttankar i stäv och akterut men seglarna klarar av att få in torrskaffning, segel, kläder osv för 30 dygn under Mini Transat över Atlanten.

Den trubbiga stäven introducerades av David Raison med Proto n747 Magnum 2010 och den gjorde succé trots att många ruskade på huvudet. Han följde upp med en ny trubbig båt 2014 och det är han som har ritat Maxi 650 åt IDB Marine.

Båten är trailerbar och i Sverige finns den generella dispensen Bred odelbar last som anger att man måste ha bredlastskyltar och under mörker extra lampor men inga tillstånd behöver sökas. Trailern på bilden måste flytta bak ljusrampen till slutet av lasten.

I Frankrike måste man söka ett tillstånd för Convoi exceptionell - men det är tydligen lite bökigare...

Längd: 6,50 m
Bredd: 3,00 m
Djup: 1,6 m
Vikt: 950 kg
Segelyta kryss: 44 m2
Segelyta undanvind: 115 m2

Läs mer:
https://www.idbmarine.com/fr/maxi/650/maxi650.php

https://www.classemini.com/?langue=en

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar