måndag 22 oktober 2018

Open C 950

Picture: http://www.opencyachts.com/crbst_19.html

Open C 950 är ritad av Dudley Dix (heter då Didi 950) och ska kunna mäta in i Classe 950-regeln. Den regeln skapades för att få ett steg mellan Mini 650 och Classe 40 för solo- och shorthandedseglare. Det är en boxregel där ett antal mått måste vara inom vissa intervaller men övrigt är fritt. Tyvärr blev inte Classe 950 någon succé och det seglar bara ett 15-tal båtar spridda över världen.

Open C-varvet jobbar men plywoodkonstruktioner och 950 är med Dix speciella "radius chine" teknik. Skrovsidor och botten byggs med hela skivor medan övergången mellan görs med små bitar som böjs över spant och stringers. Allt plastas sedan och resultatet blir ett lätt och starkt skrov. Ibland hör jag folk som är skeptiska mot plywoodbåtar och det kommer nog från 1960-talet när tidningen Teknik för Alla sålde ritningar till ett antal plywoodbåtar och många byggde då med billigast möjliga skivor istället för de betydligt dyrare WBP (water boil proof) som det skulle vara. Jag har sett ett par plywoodbåtar byggda på 1960-talet av rätt sorts material som fortfarande är i fullgott skick.

Didi 950 går att köpa ritningar till och bygga helt själv, köpa färdigskurna skivor eller en komplett båt från t ex Open C-yachts. Det seglar ett antal amatörbyggda Didi 950.

Längd: 9,50 m
Breddd: 3,65 m
Djup: 2,35 m (finns med lyftköl för hamnmanövrer)
Vikt: 2.700 kg
Köl: 980 kg
Vattenbarlast: 450 liter per sida
Storsegel: 52 m2
Fock: 28 m2

Läs mer:
http://www.opencyachts.com/crbst_19.html

https://www.dixdesign.com/didi950.htm

Bilder från ett bygge:
https://www.flickr.com/photos/23039635@N03/sets/72157663447903691/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar