Det här är tänkt att bli en blogg med pladder för att lyfta fram segelbåtar där prestanda prioriterats men som fortfarande är övernattningsbara på ett vettigt sätt. Vettiga tillbehör kommer också att tas med ibland samt min egen segling i icke-racern Maxi 777. Våren 2019 är båten utbytt till en Match 28 som i sin tur är utbytt till en ren cuiser; Biscaya 8 1/2.
tisdag 29 september 2015
Nya segel
Till våren 2014 köpte jag en ny fock och gennaker från Doyle och är mycket nöjd med dessa. Nu är det dags att byta ut storseglet och stormfocken och efter en liten priskoll så blir det Doyle även den här gången.
Storsegel i samma Stratis ICE-material som focken på bilden och det får aningen större akterrunda än gamla storen men bara ett rev mot två tidigare.
Stormfocken istället blir en hårdvindsfock på 8 m2 (mot 6 m2) tidigare och den nya blir i Dimension Polyant FLX Ultra (puh... vilka namn!).
Läs mer:
http://www.doylesweden.se
måndag 28 september 2015
J/11S
Picture: http://www.jcomposites.eu/en/news/288-j-composites-in-southampton-and-la-rochelle.html
J/11S är ett sätt att få J/111 mer lättseglad för shorthandedrace och tydligen så mäter J/111 aningen för högt för Transquadra som är en solo- eller doublehandedkappsegling över Atlanten. Med lite mindre segel och alumast istället för kolfibermast blir den också billigare. Ingen rattstyrning men dubbla roder för bättre grepp när det kränger (utan en rad med gastar på relingen...). Inredningen har jag inte sett någon bild eller spec av men den ska vara spartansk.
J/Boats är dåliga på att presentera data på sina båtar men längd och bredd kan man få av J/111-skrovet.
Längd: 11,0 m
Bredd: 3,29 m
Läs mer:
http://www.jcomposites.eu/en/news/288-j-composites-in-southampton-and-la-rochelle.html
söndag 27 september 2015
MC 31
Picture: http://www.mcconaghyboats.com/mc31-design.html
McConaghy Boats tog fram MC 38 för några år sedan. Sen dess har ett 20-tal tillverkats, vilket är mycket i dagens läge. En har hittat till Sverige i somras och varit med på ÅFOR, ORCi SM mm med bra resultat (6 av 15 på SM) med tanke på att det var första året med en extrem båt.
Ny är det dags för en mindre båt i form av MC 31. Går att transportera i en 40-fots öppen container om man tar av kölen och lägger den vinklad i en specialvagga. Tack vare bredden så ryms den inom regeln "Bred odelbar last" (max 310 cm) och får köras på trailer i Sverige med bredlastskyltar/ljus utan följebil eller dispenser/tillstånd.
Med mantåg och pulpitar så klarar båten CE CatA samt OSR Cat 2. Skjutluckan på fördäck (för gennakern) har en uppblåsbar gummipackning så den blir helt tät. Själv skulle jag nog föredra en konventionell lucka centrerad på fördäck för vid solosegling så är det enklare att få ner gennakern i nedgångsluckan.
Längd: 9,15 m
Bredd: 3,05 m
Djup: 2,60 m
Vikt: 1.750 kg
Köl: 788 kg
Stor: 37,2 m2
Fock: 27 m2
Gennaker: 122 m2
Läs mer:
http://www.mcconaghyboats.com/mc31-design.html
Se testsegling med MC 38:
http://www.hamnen.se/tester/segelbatstest/mc38-en-varsting-bland-varstingar.html
lördag 26 september 2015
Egen segling
Härligt väder med sol och bra vind för några timmar på Bråviken. Kryss första halvan och sen gippa hemåt så att seglen hinner torka innan de ska stuvas ner...
fredag 25 september 2015
Dibley 250 Sportsboat
Picture: http://www.dibleymarine.com/sail/sail/k250.html
Dibley 250 Sportsboat är egentligen för trång under däck för att platsa på den här sidan men den är så läcker att jag blundar för det...
En djup bulbköl ser till att man stannar å rätt köl och vingarna ger bekväm sittställning i brunnen. Inuti det här exemplaret finns bara en fastsatt hink och ett campingkök. Ett par kojer bör gå att klämma in också.
Längd: 7,50 m
Bredd: 2,90 m
Djup: 2,00 m
Vikt: 950 kg
Köl: 380 kg
Läs mer:
http://www.dibleymarine.com/sail/sail/k250.html
torsdag 24 september 2015
Weber Hafentrailer
Picture: https://www.hafentrailer.de/de/6kmh_Segelboot.html
Tyska Weber tillverkar mycket fina vagnar för båtar. Jag har ett par bekanta som köpt Hafentrailer direkt från fabriken till sina båtar. Vagnarna är stumma, lättrullade och har bra precision på allt. En tom vagn drar man lätt efter personbil ner till hamnen när båten ska upp. Jag har dragit ut en Dehler 34DD (5,2 ton) ur båthallen med min gamla Volvo 945:a men vill nog inte gärna backa in den igen eftersom det lutar uppför där.
Den visade modellen kallas för 6 km/h, sen finns 25 km/h och riktiga registrerade vägtrailers för landsvägsfart.
Läs mer:
https://www.hafentrailer.de/de/6kmh_Segelboot.html
tisdag 22 september 2015
Neo 350
Picture: http://neoyachts.com/assets/introducing-neo-350.pdf
Neo 350 har jag framför allt med för inredningslayouten som är kul. Varför klämma in en förpik när man kan använda båtens volym på ett annorlunda sätt? Båten verkar lite tunn i förskeppet vilket kan vara bra på kryssen men på halvvind tappar den rätande moment och därmed lite fart.
Båten presenteras med rorkult alternativt dubbla rattar. Rorkulten ger suverän rörlighet vid shorthandedsegling medan många (inte jag) gillar rattar bättre speciellt med full besättning.
Längd: 10,75 m
Bredd: 3,53 m
Djup: 2,09 m
Vikt: 3.700 kg
Köl: 1.750 kg
Stor: 40 m2
Fock: 31 m2
Gennaker: 120 m2
Läs mer:
http://neoyachts.com/assets/introducing-neo-350.pdf
lördag 19 september 2015
Egen segling
Efter gårdagens vindar på över 20 m/s i byarna kändes det bra för segling idag. Hissade focken och startade med ett rev i storen. När jag kom ut på viken och skotade hem så insåg jag att det var alldeles för mycket så jag vände in i sjölä och bytte till stormfocken. En dryg timmes kryss visade att det var rätt segel uppe även om det kändes lite blekt mellan byarna. Ett antal gippar hemåt för att hålla farten och sen låta seglen lufta en timme medan jag fikade innan jag stuvade ner.
Höstrusket
Picture: https://www.facebook.com/Gransegel?fref=ts
Det finns tydligen de som vill segla ännu mer och Höstrusket är för dessa. Än har jag bara hittat infon på bilden från Facebook men hoppas det dyker upp mer info snart. Bana ska tydligen vara Trosa-Landsort.
Läs mer:
https://www.facebook.com/Gransegel?fref=ts
fredag 18 september 2015
Maestro 345 Carbon Performance
Picture: http://www.maestroboats.fi/main.html
Finska Maestro är väl inte mest känd för prestandabåtar (om man inte går tillbaka till IOR-tiden...) men deras 345 är kul. Lätt byggd, inredd så det går att lura med cruisingfolk och enkel att segla själv.
Kölen är hissbar så man kan komma in i samma vikar som 70-talsbåtarna trots en djup bulbköl som ger bra kryssegenskaper ute på sjön. Kanske är botten lite för plan i längsled så att akterspegeln släpar i i lättvind men det finns för få bilder än för att avgöra det.
Längd: 10,62 m
Bredd: 3,50 m
Djup: 1,50 - 2,60 m
Vikt: 3.000 kg
Stor: 45 m2
Fock: 31 m2
Spinnaker: 105 m2
Läs mer:
http://www.maestroboats.fi/main.html
onsdag 16 september 2015
Conte 28
Picture: http://contedesign.com.ar/conte28.html
Conte 28 har även figurerat under namnet Q 28 men om det byggts någon eller ej har jag inte fått fra. Båten är dock tillräckligt intressant för att platsa här.
Inredningslayouten är också kul att klämma in dubbla akterkojer, toa och pentry centralt och en bra salong skulle räcka för mig. Tomt förskepp som segelstuv som ersättning till de kojer som är inritade tycker jag gör båten bättre rättvisa. Om fler än fyra personer ska sova över så finns ingen plats för att stuva segel eller andra saker.
Längd: 8,55 m
Bredd: 2,82 m
Djup: 0,40 - 2,00 m
Vikt: 2.100 kg
Krysställ: 56,6 m2
Läs mer:
http://contedesign.com.ar/conte28.html
måndag 14 september 2015
Mini Transat - iles de Guadeloupe
Picture: http://www.minitransat-ilesdeguadeloupe.fr/?lang=en
Mini Transat arrangeras vartannat år och tidigare gick det ner till Brasilien men nu är det Västindien som gäller. Det är två etapper med ett par veckor på Kanarieöarna där det skruvas, trimmas och letas tips för att ta igen det man tappat på första etappen. Seglingen är en plantskola där en bra placering nästan är ett krav för vidare sponsorkontrakt i Figaro-serien, Class 40 och sedan Open 60.
Deltagarantalet är maximerat till 72 båtar varav 46 series och 26 proto. Vanligaste båttyperna i seriesklasen är:
18 st Pogo 2
6 st Nacira
5 st Argo
5 st Tip-Top
4 st Pogo 3
3 st Ofcet
Jag tror det är första gången som ingen av "originalet" Pogo 1 inte är med men nu finns det så många nya båttyper som kvalat in till seriesklassen och priserna på de begagnade Pogo 2, Tip-Top osv har därmed gått ner en del.
En kul sak är att det går att segla Mini Transat på Virtual Regatta parallellt med det riktiga racet. Jag har deltagit så ett antal gånger tidigare men jag tror jag avstår i år pga arbetstider och ingen möjlighet att trimma om under den tiden. Möjligheten till en bra placering blir för liten då. Min bästa placering var för två år sedan med en 63:e plats av de då ca 40-tusen registrerade virtuella seglarna och därav 12.599 som orkade ta sig i mål.
Läs mer:
http://www.minitransat-ilesdeguadeloupe.fr/?lang=en
http://www.virtualregatta.com/en/index_minitransat2015.php
Pogo 3
Picture: https://www.facebook.com/Pogo-Chantier-Naval-Structures-263630182346/timeline/
Med bara 5 dagar kvar till start av Mini Transat (solokappsegling över Atlanten) är det läge att presentera Pogo 3 är Pogo gått ifrån Finot och istället valt Guillaume Verdier som designer. Kanske är det rätt för på en så här liten båt betyder varje millimeter och varje gram mycket.
Pogo 3 har tillverkats i tillräckligt många exemplar (min 10 st) och kvalificeringsseglat så den får segla i Seriesklassen. Trots att de är lite "snällare" än Protoklassen får de nog anses som mycket extrema med en vikt under tonnet och 41 m2 i krysstället på 6,5 meter båt. Största spinnakern är på 74m2!
Inuti är det utrymme för ett par kojer även om sättet att sova skiljer sig mycket mellan olika skeppare. En del har sjökojer, andra sover på segelsäck, bean bag eller bara på durken i sittbrunnen. Inget fast pentry utan det är vanligt med en Jet Boil (liten gasolkokare) som man värmer vatten med som sen hälls i det frystorkade.
Längd: 6,50 m
Bredd: 3,00 m
Djup: 1,60 m
Vikt: 920 kg
Stor: 24 m2
Fock: 17 m2
Spinn: 74 m2
Läs mer:
http://www.pogostructures.com/en/racing-sailboats/pogo-3/
https://www.facebook.com/Pogo-Chantier-Naval-Structures-263630182346/timeline/
http://www.minitransat-ilesdeguadeloupe.fr
Klassförbundet:
http://www.classemini.com/?langue=en
söndag 13 september 2015
Riptide 25
Picture: http://www.biekerboats.com/Bieker_Boats/Riptide_25.html
Paul Bieker har ritat många fina båtar och oftast är de av den lättare typen som har chans att glida iväg både i lättvind och på hårdare undanvind. Jag har tidigare skrivit om Riptide 35 och här kommer lillasyster Riptide 25.
Luckan i sittbrunnsdurken är en brunn för en utombordsmotor som man drar in så att botten blir slät när man seglar. Det arrangemanget börjar bli populärt på alltfler båtar t ex Saphire 27 och Seascape 27 men jag är inte helt frälst än. Jag tycker det är lite för bökigt att fälla ner motorn i trånga situationer om man seglar mycket solo och sedan väger brunnen med förstärkningar och luckor en del. Varför inte sätta en Torqeedo Cruise 2 på akterspegeln istället? Den är enkel att fälla ner och väger bara 17 kg plus ett batteri på 25 kg på lämplig plats inne i båten.
Måtten (längd och bredd) stämmer ganska bra med min båt men Riptide 25:an väger ungefär hälften, har 180 kg mindre i kölen som är 0,5 meter djupare och har 4 m2 mer segel på kryssen.
Kul båt men kanske vore idealet en Riptide 30 som då skulle ha måtten (medeltal från R25 och R35): L=9,20 B=2,99 D=2,36 Vikt=1.758 kg.
Längd: 7,68 m
Bredd: 2,56 m
Djup: 2,10 m
Vikt: 1.153 kg
Köl: 472 kg
Vattenbarlast per sida): 309 liter
Stor: 26 m2
Fock: 15 m2
Gennaker: 76 m2
Läs mer:
http://www.biekerboats.com/Bieker_Boats/Riptide_25.html
lördag 12 september 2015
Mills 38 Shorthanded Cruiser-Racer
Picture: http://mills-design.com/project/38-shorthanded-cruiser-racer/
Mark Mills designfirma har ritat många lyckade kappseglingsbåtar och den här 38 fot långa cruiser-racern ser kul ut. Fast jag förstår inte varför så många båtar har så oskyddade sittbrunnar när man lätt kan hämta inspiration från Open 60 och Class 40 där sittbrunnarna blir allt mer skyddade och gör arbetet mycket lättare?
Tyvärr presenteras inte några data för båten men några saker kan man få fram ur skisserna. Båten har ett kort fast peke lämpligt för en Code Zero, På segelplansritningen syns ett streckat inre förstag som kan vara perfekt för en hårdvindsfock. Gennaker på det utskjutbara längre peket är ett betydligt enklare segel att hantera shorthanded än en spinnaker där man måste fram på däck för att gippa en bom.
Läs mer:
http://mills-design.com/project/38-shorthanded-cruiser-racer/
fredag 11 september 2015
torsdag 10 september 2015
Esse 990
Picture: http://www.esseboats.com/index.php/en/s990-en
Esse 990 kallas egentligen dagseglare men har två bra kojer i ruffen. Ståhöjd existerar inte men acceptabel sitthöjd finns. Kölen är djupgående men kan hissas upp med en fast monterad hydraul när man ska in i hamn (ej för segling).
En kul kuriosa är att motorn de använder är en Saildrive 330 från Nyköpings Marinkonvertering där en av mina seglarkompisar är en av ägarna.
En härlig dagseglare med självslående fock och inga backstag så den är enkel att solosegla även i skärgården!
Längd: 9,99 m
Bredd: 2,55 m
Djup: 1,70 - 2,10 m
Vikt: 2.200 kg
Köl: 1.050 kg
Stor: 43 m2
Fock: 24 m2
Gennaker: 134 m2
Läs mer:
http://www.esseboats.com/index.php/en/s990-en
onsdag 9 september 2015
Bottenfärg och eller tvätta?
På den svenska ostkusten är de tillåtna bottenfärgerna lite för dåliga för att fungera en hel säsong. Jag har använt Lefant Nautic Copper ett antal år. Funktionen är bland de bästa men den räcker inte riktigt till. Det bruna slemmet fastnar och måste tvättas bort. Hittills har jag löst det genom att bada med borste och mild slipsvamp.
Ett alternativ är att köra båten i den nya båtbottentvätten som finns inne i Nyköpings hamn. Det kostar 300:- per gång vilket är ungefär vad en burk färg kostar (och det går åt 2-3 per säsong). Kör man in till Nyköping två gånger per sommar så blir det samma kostnad som att måla (inklusive bensin). Kanske något att fundera på till nästa år?
Läs mer:
http://nykoping.se/Kommun--politik/Nyhetsarkiv/2015/Valkommen-till-batbottentvatten/
tisdag 8 september 2015
FB 35
Picture: http://younggunsailing.com/
FB 35 är traditionell i ett par avseenden; den har fast köl och ingen vattenbarlast. Det är bra i bankappsegling med mycket manövrer. I de flesta andra avseenden är FB 35 ganska extrem med vikt, segelyta och djupgående för den kortkordiga T-kölen. Fundera t ex hur många 35-fotare som bara väger 1.200 kg om man tar bort kölen.
Inredningen är mycket enkel med bara ett par långa britsar på var sida som lika mycket är förstyvningar som kojer...
Ett ex seglas av ett ungt team som kallar sig för Young Gun - kanske är det målskottet de syftar på ;-)
Längd: 10,65 m
Bredd: 3,50 m
Djup: 2,6 m (kan hissas till 1,8 m i hamn)
Vikt: 2.800 kg
Köl: 1.600 kg
Stor: 52 m2
Fock: 32 m2
Gennaker: 280 m2
Läs mer:
http://www.vanmunsterboats.com/our-boats/nano34/specification
http://younggunsailing.com/
måndag 7 september 2015
Ofcet 6.50
Picture: https://www.facebook.com/ofcet
Mini 650 är plantskolan i (främst) Frankrike för framtida offshoreseglare. Det finns två olika modeller series och proto. Skroven är i princip lika med måtten 6,5 x 3,0 meter men series är hårdare styrd och måste ha registrerat minst 10 identiska båtar, av samma varv, för att få segla i klassen. Tidigare är det främst Pogo I och sen Pogo II som varit måttstocken men på senare år har det börjat hända sker i klassen. Nacira blev series liksom Marée Hautes D2. RG 650 har kämpat i ganska många år men har nu kommit upp över gränsen och är series. Nya Argo 650, Pogo III och Ofcet 650 har kommit över gränsen mycket snabbare.
De nya båtarna har ofta lite dragning åt Raison's extremt trubbiga Team Work som gjorde succé för fyra år sedan. Stävarna är betydligt bärigare vilket syns på Pogo III och Ofcet 650. De blir jobbigare att kryssa med men går klart bättre på undanvinden.
En Mini 650 är extremt trång inuti men uppfyller ändå kriteriet "övernattningsbar racer" för att få vara med här...
Bredden får vara upp till 3,00 m enligt klassregeln men Ofcet650.fr har angett bredden 2,50 m på hemsidan. Varvets hemsida Prepa Nautic har angett bredden 2,98 m. Jag vet inte som är korrekt men eftersom de flesta satsar på maxbredd för att få formstyvhet och förmåga att bära segel så gissar jag på det bredare måttet.
Ofcet har i alla fall visat sig gå bra på t ex Mini Fastnet och en del andra seglingar.
Längd: 6,50 m
Bredd: 2,98 m
Djup: 1,60 m
Vikt: 1.000 kg
Stor: 24 m2
Fock: 17,5 m2
Maxspinnaker: 75 m2
Stormfock med ett rev: 4,5 m2
Läs mer:
http://ofcet650.fr
http://www.prepa-nauticlarochelle.com/ofcet650.ws
https://www.facebook.com/ofcet
Klassförbundet:
http://www.classemini.com
Figaro III - år 2019
Picture of Figaro II: http://www.classefigarobeneteau.fr
Figaro III… finns inte än men är tillräckligt intressant för
att nämnas ändå. Klassförbundet har beslutat att Figaro II ska bytas ut. Den
kom 2003 och var tänkt att hålla i 10 år men nu är det dags. Bytet ska ske till
2019 för att hinna testa några prototyper och få ut en tillräcklig
serieproduktion.
Figaro I (1990-2002) var i princip en rensad familjebåt medan
Figaro II var en design gjord speciellt för shorthanded… Namnet Figaro kommer
från den franska tidning som sponsrat den speciella solokappseglingen som går i
ett antal etapper längs den franska kusten.
Det blir spännande att se hur den
kommande båten kommer att se ut. Min gissning är att den inte blir större än
Figaro II pga hanterbarhet, kostnad och möjlighet att delta i t ex Atlantkappseglingen
Transquadra. En möjlighet är också att den minskar i storlek för att minska
kostnaderna, förbättra trailerbarheten (max 3,0 m i bredd) och göra den
helplanande. Det skulle kunna bli spektakulärt med en 30-fotare i stil med
Stomp 30. Med hjälp av flytskum under kojerna kan även en båt som väger 1.500-1.800
kg bli klassad som CE CatA.
Figaroserien är i Frankrike en språngbräda mellan
Mini 650-klassen och de betydligt dyrare Class 40. En viktig sak med både
Figaro I och Figaro II är att de ansetts bulletproof och det har varit sällsynt
med haverier trots mycket hård segling. Jag gissar att huvudsponsorn anser att
säkerheten är ännu viktigare i framtiden…
Läs mer:
http://www.classefigarobeneteau.fr/la-classe-figaro-beneteau-reflechit-a-son-avenir/
söndag 6 september 2015
T770
Picture: http://www.tboat.com/T770/T770.html
T770 borde egentligen vara den optimala båtstorleken. Den är tillräckligt stor för att våga sig utomskärs med, den är enkelt trailerbar (breddmått och vikt) och seglen är tillräckligt små för att både vara enkla att hantera och "billiga" i inköp. Båten går också in i en standard 40-fots container så transport från andra sidan klotet är inget problem.
Inredningen rymmer kojer för 4-5 personer och en pentryhurts. Vill man är det lätt att ställa in en Porta Potti eller montera en vattentoa.
Längd: 7,70 m
Bredd: 2,50 m
Djup: 2,20 m (det går att få hissbar köl för trailersjösättning)
Vikt: 1.280 kg
Köl: 407 kg
Krysställ: 48,5 m2
Undavind: 138 m2
Läs mer:
http://www.tboat.com/T770/T770.html
Glowfast tape
Picture: http://www.glowfast.com
Glowfast tillverkar massor av olika dekaler, tejp osv som är självlysande. Vanliga dekaler är ju bra på dagen men så fort det skymmer så måsta man ha lärt sig vilken funktion som sitter var eller så får man tända pannlampan - och sabotera mörkerseendet...
Läs mer:
http://www.glowfast.com
lördag 5 september 2015
Marina 36 Sport
Picture: http://www.marina-sport.com/hrvatski/Proizvodi/Marina36_sport/marina36_sport.html
Marina 36 tror jag inte tillverkas längre men det finns ibland någon begagnad till salu. Kul med en inredd båt på nästan 11 meter som väger under 3 ton. Då kan man fundera på hur några varv lyckas att få en lika lång båt att väga 10 ton och de flesta väger 6 ton eller mer ;-)
Längd: 10,99 m
Bredd: 3,45 m
Djup: 2,45 m
Vikt: 2.950 kg
Kölfena: 160 kg
Kölbulb: 800 kg
Läs mer:
http://www.marina-sport.com/hrvatski/Proizvodi/Marina36_sport/marina36_sport.html
fredag 4 september 2015
Egen segling
Firade nya jobbkontraktet med en segeltur ut till Källskärsrev. En lätt kryss dit, sen en brant gennakerbog som vred emot så det blev samma skotning runt Klasgrunden nästan ända hem.
RescueMe AIS MOB1
Picture: http://www.benns.se/instrumentnav/ais/ais-mob1?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified
Ocean Signal RescueMe AIS MOB1 är det kompletta namnet på en vettig pryl. Ramlar man i vattnet när det blåser är det också vågor och man syns inte långt. Då kan ett larm till sjöräddningen, via satellit vara bra men den här sändaren har också en funktion som gör att man syns på skärmen för de i närheten som har sjökortsplotter med AIS.
Läs mer:
http://www.benns.se/instrumentnav/ais/ais-mob1?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified
torsdag 3 september 2015
Caravela 27 Day Sailor
Picture: http://www.en.caravela.pl/?groupid=48&page=caravela-27-racer
Caravela 27 är en liten kul Ceccarelli design. Mått nästan som en GP26:a men tyngre. Kanske blir så när man bygger för vanligt folk med vanliga plånböcker? Skulle vara kul som solokryssare på Bråviken om man kan montera ett Seldénpeke av samma modell jag har nu så man kan köra genacker och få enkla sologippar.
Inuti finns två kojer men ingen mer info finns. Modellbeteckningen är ju Day Silor så jag gissar att det finns plats för en Porta Potti och möjligen ett enlågigt kök.
Längd: 8,25 m
Bredd: 2,25 m
Djup: 1,69 m
Vikt: 1.642 kg
Köl: 754 kg
Stor: 29,3 m2
Fock: 17,2 m2
Spinnaker: 52 m2
Motor: 14 hk diesel inombordare
Läs mer:
http://www.en.caravela.pl/?groupid=48&page=caravela-27-racer
onsdag 2 september 2015
Django 9.80
Picture: http://www.mareehaute.fr/les-bateaux/django-9-80/?lang=en
Djangovarvet, dvs Marée Haute, började med en mini 650, fyllde på med en 7,7-meters båt, en ny Mini 650 och har nu både 9.80 och 12.70 på formstadiet. Pierre Rolland står för linjerna och han har ritat många snabba cruisingbåtar.
Kul inredning med dubbla akterkabiner och sen pentry och toa akter om salongen. Själv skulle jag nog skippa kojerna i förpiken och använda den som ren segelstuv. Django 9.80 finns med tre olika kölalternativ; L-köl, dubbla kölar och fällköl. Väljer man vanligt storsegel istället för det större fatheadseglet har man en enkel och bekväm segling.
Längd: 9,80 m
Bredd: 3,60 m
Djup L-köl: 1,95 m
Vikt: 3.200 kg
Köl: 1.150 kg
Stor: 36 eller 40 m2
Genua: 32 m2
Gennaker: 92 m2
Code Zero: 60 m2
Läs mer:
http://www.mareehaute.fr/les-bateaux/django-9-80/?lang=en
tisdag 1 september 2015
Platu 25
Picture: http://www.beneteau.com/Sailing-Yachts/One-Design/Beneteau-25-PLATU
Ritad av Farr och byggd av Beneteau behöver inte innebära succé men i det här fallet är det ett starkt kort. Det har blivit en stark klass nere i EU-ropa och några få exemplar har letat sig hit. Ett var till salu på Blocket i somras.
Två kojer, en pentrylåda och en toa är bekvämligheterna som ryms inuti. Utanpå är det segling och designen ser ut att vara allround och fungera både på lätt kryss och hård undanvind. Tack vare mått och vikt är den enkelt trailerbar men kräver en kran för sjösättning.
Längd: 7,53 m
Bredd: 2,62 m
Djup: 1,58 m
Vikt: 1.219 kg
Köl: 507 kg
Stor: 20 m2
Genua: 12,5 m2
Spinnaker: 47 m2
Läs mer:
http://www.beneteau.com/Sailing-Yachts/One-Design/Beneteau-25-PLATU
http://www.platu25.com
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)