torsdag 20 december 2018

Vintersjöfart - isinformation

Picture: http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstcolor.pdf

Nu börjar issäsongen till glädje för många skridskoåkare och isjaktsseglare. Många insjöar är redan frusna även här nere i Södermanland. För mer information om detta finns t ex Friluftsfrämjandet eller lokala skridskoklubbar. Klubben från Eskilstuna har redan räddat en person ur en vak den här säsongen men tyvärr klarade sig inte person nummer två.

När det gäller de större Mälaren och Vänern så sker isbrytning och när fartyg kommer i rännan så kan isen spricka upp långt från fartyget. Det är tyvärr inte ovanligt att personer åker på havsis som släpper från land och de därmed inte kan ta sig in igen. Då är Sjöräddningssällskapet en viktig resurs. De jobbar ideellt och helt utan stöd från staten så bli gärna medlem och stöd dem redan innan ni behöver hjälp.

Läs också på om hypotermi (nedkylning) både för att skapa en egen respekt för kallt vatten och för att kunna hjälpa andra som råkat illa ut. Kom ihåg att respekt inte behöver innebära rädsla utan med mer kunskap så kan man undvika faror!

Läs mer:
http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstcolor.pdf

http://sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/Arkiv_isbrytning/Vintersjöfart_2018-2019_sv.pdf

https://www.hlr.nu/hjartstopp-samband-med-accidentiell-hypotermi/

https://www.sjoraddning.se

tisdag 18 december 2018

Pogo Mini 650 Proto Foiler

Picture:https://www.facebook.com/Pogo-Chantier-Naval-Structures-263630182346/

Mini 650-klassen består av två klasser; Series och Proto. Skrovmåtten är 6,5 x 3,0 meter för bägge men köl och rigg är friare i Proto och där är även byggmaterial friare. Pogo tillhör veteranerna inom Seriesklassen av Mini 650 och har där hunnit med tre olika generationer som alla producerats i många ex och alltid legat i topp.

Nu ska Pogo för första gången ge sig på att bygga en Proto fast då i formar och på så vis kunna bygga många och få ner kostnaderna. Inte mycket är publicerat än men några skisser har läckt ut och det handlar om foils modell under-upp (tvärtemot nya Figaro 3). Några Proto har byggts med foils och än har väl inte seglarna hunnit lära sig att utnyttja foilsen fullt ut under långa seglingar.

I Sverige har vi regeln "Bred odelbar last" vilket innebär att man inte behöver söka något speciellt tillstånd för att traila båtar upp till 310 cm bredd. Däremot måste man ha bredlastskyltar, reflexer och lampor anpassade efter lasten.

Mini 650 Proto
Längd: max 6,5 m
Bredd: max 3 m
(Appendages can increase the beam defined in J‐3 once the start has been taken. However, the beam must not exceed 6,50 meters in the widest configuration.)
Djup: max 2 m
Masthöjd över vattnet: max 12 m

Jag hittar tyvärr inte alla mått i klassregeln just nu men nedanstående är ungefär i rätt storlek...
Segelyta kryss: 44 m2
Segelyta undanvind: 111 m2
Vikt: min 700 kg

Läs mer:
https://www.facebook.com/Pogo-Chantier-Naval-Structures-263630182346/

http://www.pogostructures.com/en/

https://www.classemini.com/?langue=en

lördag 15 december 2018

Baltic 500

Picture: https://www.facebook.com/pg/Baltic-500-603932796691981/about/?ref=page_internal

Väldigt lite info än så länge men kartskissen och följande text säger kanske tillräckligt?

500 nautical miles, a team of two, several nights at sea, one goal...the ultimate challenge in the Baltic Sea: BALTIC 500.
Are you up for it?


Läs mer:
https://www.facebook.com/pg/Baltic-500-603932796691981/about/?ref=page_internal

http://www.baltic500.com

måndag 10 december 2018

Jeanneau Sun Fast 3300

Picture: https://www.clubracer.eu/2018/12/9/new-jeanneau-sun-fast-3300

Nuförtiden verkar det bli allt vanligare att informationen om nya båtar "läcks" ut via bloggare eller tidningar än att varven lägger ut informationen på sin egen internetsida. Lite underligt tycker jag för bloggarna hittar informationen ändå...

Gamla Sun Fast 3200 har fungerat bra på Transquadraseglingar över Atlanten där merparten har varit öppna bogar men den har haft det lite svårare på mer traditionella seglingar där andelen kryss varit högre. Den större 3600 som kom senare fick därför mer segel och den har visat sig vara mer allsidig.

Nya 3300 gissar jag tagit lärdom av det och dessutom lanserar de konkava linjer i för och akter som sägs minska motståndet och öka den dynamiska lyftkraften. Datorerna pekar åt det hållet - få se vad verkligheten säger?

Första båtarna ska komma i sjön till våren och mer info ska komma under vintern.

Längd: 10,49 m
Bredd: 3,40 m
Djup: 1,95 m
Vikt: 3.500 kg
Krysställ: 60 m2
IRC rating ca 1,015 vilket motsvarar ungefär 1,27 i gamla SRS

Läs mer:
https://www.clubracer.eu/2018/12/9/new-jeanneau-sun-fast-3300

https://www.jeanneau.com/en-gb/boats/1-sun-fast

fredag 7 december 2018

Ofcet 32²

Picture: http://www.chantier-ofcet.com

Ofcetvarvet tog fram Ofcet 32 med sikte på IRC och tonade då ner prestandan till fördel för ett bra mätettal. Facit har visat sig att det var en bra idé förutsatt att det blåser hårt...

Nu har de tänk om och presenterar Ofcet 32² som har lättare köl, mer segel och dessutom vattenbarlasttankar att ta till när det börjar blåsa. En kul båt blir ännu roligare!

Läs mer:
http://www.chantier-ofcet.com/presse/428-communique-de-presse-061218.html?fbclid=IwAR2AUNxQVL0wWUqvZI-wkA2wMp0FwIDpTsj0scXrZ32CQpHdgTgLXxxuKZ4

torsdag 6 december 2018

Tofinou 10

Picture: http://www.tofinou.com/en/day-boats/tofinou-10

Tofinoubåtarna är kända som slanka dag/weekendseglare. 10:an har betydligt mer volym och på så sätt mer rymd inombord men varvet har jobbat mycket med designen för att den ska passa in i familjen. Priserna brukar ligga i det lite mer exklusiva segmentet så jag gissar att det är samma här.

Längd: 9,9 m
Bredd: 3,4 m
Djup: 2,0 m
Vikt: 4.200 kg
Köl: 1.200 kg
Stor: 33,7 m2
Fock: 22,5 m2

Läs mer:
http://www.tofinou.com/en/day-boats/tofinou-10