Det här är tänkt att bli en blogg med pladder för att lyfta fram segelbåtar där prestanda prioriterats men som fortfarande är övernattningsbara på ett vettigt sätt. Vettiga tillbehör kommer också att tas med ibland samt min egen segling i icke-racern Maxi 777. Våren 2019 är båten utbytt till en Match 28 som i sin tur är utbytt till en ren cuiser; Biscaya 8 1/2.
onsdag 29 juni 2016
måndag 27 juni 2016
RM 970
Picture: https://www.facebook.com/rmyachts/posts/1005013466280254
RM Yachts fortsätter bygga fina båtar på sitt speciella sätt. De har en spantjigg som kläs med precisionsfrästa plywoodskivor. Skivorna lamineras ihop längs skarvarna - se hur plywooden är fräst tunnare för lamineringen. Sen spacklas det jämnt och slutligen lamineras allt över med en tunn matta. vill man så finns det en option om kevlarlaminering för extra styrka om man seglar på en kontainer eller annat skräp i vattnet.
Skroven blir både lätta och starka jämfört med en vanlig skrovlaminering med glasfiber och polyester. Ytterligare en fördel är både ljud- och temperaturisolering.
Tyvärr finns inte måtten angivna än men längden torde vara 9,70 meter och bredden hamnar nog någonstans runt 3,50 meter.
Läs mer:
http://www.rm-yachts.com/en/rm-970
https://www.facebook.com/rmyachts/
söndag 26 juni 2016
Lefant Tiger Coat så här långt...
Idag hade jag med cyklopet och det var betydligt lättare att både tvätta och se hur det fungerade. Det var ett ganska tjockt lager med grönbrunt hårigt slem som var mycket lätt att ta bort med borsten. Det var första gången jag tvättade och det är lite mer än en månad sedan jag sjösatte.
Hoppas det fortsätter lika bra!
Läs mer:
http://racerocruiser.blogspot.se/2016/04/lefant-tiger-coat.html
lördag 25 juni 2016
Tvätta botten
Jag hann med ett bad idag efter allt mekande med autopiloten. Varmt i vattnet inne i hamnen och det var lätt att borsta bort det gröna slemmet från Lefant Tiger Coat epoxy som jag målade i våras. Gjorde klar babordssidan men hade tyvärr inte cyklopet i båten så jag får kolla hur bra det blev en annan gång. Ingen bild den här gången...
onsdag 22 juni 2016
Dags att tvätta botten?
Snart borde det vara dags att tvätta botten för oss som inte har något beväxningsskydd. Vattentemperaturen inbjuder inte till bad men med rätt vindriktning så kan det ändra sig snabbt.
söndag 19 juni 2016
Mobiltelefon som säkerhet
Tänkvärt inlägg om touch- respektive knapptelefon som säkerhet på sjön.
Läs mer:
http://paddelkraft.se/siven//knapptelefon/
lördag 18 juni 2016
Egen segling
Regn på förmiddagen men vid lunch så lättade det lite och jag passade på. Mycket växlande vindar med 8 m/s vid start som sakta minskade ända ner till 1 m/s nere vid Penningskärsbåden. Eftersom jag såg att vinden var på gång igen inne bland öarna så väntade jag ut den och fick en härlig hemfärd.
fredag 17 juni 2016
Code 7
Picture: http://www.sailingcorner.com/index.php?id=696&L=1
Code 7 är en hottad version av NAU 220 Hornet med kolfibermast och Code Zero. Tyvärr finns inga data varken på Code Yachts, Sailingcorners, Nautic Boats eller Paugers hemsidor. Båten är ritad av Andrew Justin liksom Code 8 och linjerna verkar liknande. Det borde ge bra egenskaper men båtens längd kan ge vissa begränsningar i kryss när det finns vågor.
Hoppas att det snart kommer mer information!
Läs mer:
http://www.sailingcorner.com/index.php?id=696&L=1
http://www.nauticboat.hu/boat.php?id=15
torsdag 16 juni 2016
ST-40
Picture: http://www.uniworkboats.eu/projects/sail-range/40ft-n.html
ST-40 är en racer/cruiser i form av en inredd Class 40 (racer) som fortfarande har kontroll på vikten så att dygnsetapperna kan hållas höga. Kölen kan fås hissbar så att man kommer in i fler hamnar.
Det bästa från en Class 40 har behållits och man har tillfört ståhöjd, riktigt pentry och toa. Enda jämförbara båten är väl Pogo 12.50?
Längd: 12,19 m
Bredd: 4,50 m
Djup: 2,0 - 3,2 m
Vikt (med en sidas barlasttank fylld): 5.200 kg
Köl: 1.500 kg
Storsegel: 74 m2
Fock: 41 m2
Gennaker: 150 m2
Läs mer:
http://www.uniworkboats.eu/projects/sail-range/40ft-n.html
måndag 13 juni 2016
Robline One Star
På fredag startar Robline One Star utanför Bullandö. Banan går ut söder om Sandhamn, ner längs kusten mot Nynäshamn, ut till Kopparstenarna och i mål vid Sandhamn. Beräknad till ca 24 timmar.
Seglingen ska göras solo men man får ha en Media Crew som fotar/filmar ombord. Den personen kan fungera som backup om något händer men då måste man bryta.
Tyvärr har sidan www.no-crew.se blivit hackat och de har ännu inte hunnit återställa den. Därför går all info via Facebooksidan.
Just nu ska det vara 16 st anmälda.
2016-06-19 Komplettering med resultat:
Läs mer:
https://www.facebook.com/groups/218501214915275/
söndag 12 juni 2016
En dag till på havet
Vilken dag! Var ut och hälsade på Gustaf Dahlén. Tyvärr "dog" autopiloten och det blev branta vinklar så jag valde att inte köra gennaker där ute.
Autopiloten är en gammal Autohelm 800 som följde med båten när jag köpte den hösten 2010 så det kanske inte är konstigt om den lägger av. Nu ska jag titta över prisbilden för nya autopiloter och titta djupt i plånboken...
Är det någon som har en Raymarine SPX5 eller EVO 100 för rorkult över så är jag tacksam för förslag!
lördag 11 juni 2016
Egen segling
Picture: http://vivadisplay.sjofartsverket.se/#station=10
Väldigt varierande vindar idag. Vred på 30-40° och 4-5 m/s mellan byarna och upp till 12,5 i byarna. Svårt att välja segel så jag startade med 1 rev i storen och hårdvindsfocken. Efter en stund slog jag ut revet och sen bytte jag till fullstora focken. Med aktiv skotning och trim kunde jag hålla fart mellan byarna och "överleva" i byarna ;-)
Titta hur det blåser i dina trakter:
http://vivadisplay.sjofartsverket.se/#station=10
fredag 10 juni 2016
Ker 33 - nu hos Bach Yachting
Picture: http://www.mcconaghyboats.com/ker-33-gallery.html
Mac Conaghy Ker 33 har nu en EU-ropeisk representant i form av Holländska Bach Yachting. De säljer även andra perfomancebåtar i form av Salona, Sydney Yachts, Italia Yachts och MAT Yachts förutom sin stora begagnatförmedling.
Ker 33 är inriktad på respitsegling i form av IRC och även ORCi men kan säkert fungera även shorthanded och i SRS med anpassning av segelytor och beslagsplacering. Kul är att den är lätt byggd med en vikt om 3.750 kg. Det går att bygga lätt om man vill!
Längd: 10,00 m
Bredd: 3,36 m
Djup: 2,0 m
Vikt: 3.750 kg
Läs mer:
http://www.bachyachting.com/mcconaghy-boats/
tisdag 7 juni 2016
MOB-övning
Igår blev det test av den justerade hårdvindsfocken och nu börjar jag hitta "skruven" i den. Lite mer trim så kommer jag att få bra fart i vindar från 8 m/s upp mot 15 m/s (då med revad stor).
Vid Lilla Alen på södra sidan av Bråviken blåste kepsen av mig. Jag har tappat kepsar förut men de har sjunkit innan jag hunnit tillbaka så jag hade inte mycket hopp men den här gången hann jag faktiskt plocka upp den innan den sjönk. Bra träning inför eventuell MOB (man över bord) även om jag oftast seglar solo.
Testa själv någon gång men använd då hellre en fender med en lina i var ände. Den sjunker inte lika snabbt ;-)
lördag 4 juni 2016
Ut på havet
Tog en tur på eftermiddagen. Hade tänkt testa den justerade hårdvindsfocken men det var så lugnt att jag hissade vanliga focken. Efter en halvtimme kom ett 70°-vred och sjöbrisen tog i med uppåt 10 m/s i byarna. Lite på gränsen för fullt Doyle Stratisställ men med trim och tvist så fungerade det.
Tyvärr hade jag inget sjöställ med mig men det torkade snabbt i den ganska varma vinden.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)