Det här är tänkt att bli en blogg med pladder för att lyfta fram segelbåtar där prestanda prioriterats men som fortfarande är övernattningsbara på ett vettigt sätt. Vettiga tillbehör kommer också att tas med ibland samt min egen segling i icke-racern Maxi 777. Våren 2019 är båten utbytt till en Match 28 som i sin tur är utbytt till en ren cuiser; Biscaya 8 1/2.
måndag 18 januari 2016
Åskväder ute till sjöss...
Det pratas ibland om blixtnedslag i båt, hur farligt det kan vara och sannolikheten att det ska inträffa. Jag försökte googla och hitta bra information men hamnade bara på diverse forum med spekulationer, några artiklar som refererade till forskare samt en SIS-publikation som kan beställas för närmare 1.000:- SEK...
Gemensamt var i alla fall att det är ytterst få båtar som har sjunkit. Någon enstaka har börjat läcka genom skrovskador eller en bordsgenomföring som skadats. Nu hittade jag inget fall av personskada men vet att jag läst något om det tidigare.
Tidigare har jag också läst ett antal rapporter om elektronik som slagits ut av åskväder. I ett fall med en Whitbread Round the World Race-båt så slog blixten ner långt från båten men slog ändå ut all elektronik ombord.
Hur skyddar man sig? Inget bra svar finns men några fäster startkablar i vanten som får släpa i vattnet, andra har jordkabel från mastfoten till en kölbult osv. Ingen kan svara exakt om det fungerar eller ej. Ett annat tips är att lägga in elektronik i ugnen (eller mikrovågsugn) för att få en Faradays bur som skyddar. Det kanske är det vettigaste tipset av alla. Ha en hand-GPS och en hand-VHF som läggs i en plåtväska.
Ett annat bra tips är att inte rationalisera bort den vanliga magnetkompassen och så gärna plotta position på sjökortet regelbundet så man har koll på var man är om man blir av med GPS och sjökortsplotter...
Etiketter:
navigation,
säkerhet,
väder
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar