Bild från kappseglingen Seapilot2Star 2016
Det har förekommit diskussioner om att nuvarande SRS
respitsystem inte är rättvist för det tar inte hänsyn till skick på segel,
botten, besättningens skicklighet mm.
SRS kommittén har därför tagit fram en modell inför 2018 som
kommer att testas på ett antal båtar under sommaren 2017.
När det gäller segel så har både material och
ålder/förslitning betydelse för prestandan. Förutom att mäta seglen enligt
anvisningarna ska man nu klippa en provbit (30x30 cm) ur mitten av varje segel.
Även skicket på botten gör mycket för farten så även där ska
man såga ut en provbit (30x30 cm) av köl, roder och förliga delen av skrovet.
De inskickade provbitarna returneras tillsammans med
mätbrevet. För att underlätta återmontage ingår en tub Sikaflex och två
förborrade rätlister.
För att bedöma besättningens skicklighet behövs videofilmer
om vardera 2-3 minuter från start, slag, gipp, hissning och nedtagning av
undanvindssegel samt efterfest.
Läs mer:
http://www.svensksegling.se/forbatagare/SRS/
Tillägg 2017-04-02:
Som förhoppningsvis alla redan sett var det här skrivet 1:a april och sanningshalten i det är därefter...
:-D
SvaraRaderahttp://www.voilemagazine.com/2016/06/open-c29-la-croisiere-avec-du-style-dedans/
Du hittar mer om den via:
Raderahttps://racerocruiser.blogspot.se/2016/03/open-c29.html