Picture: http://www.wyliecat.com/models/wylie_44.html
Kattriggade (enbart storsegel) båtar har aldrig slagit i Sverige. Ljungströmsbåtarna var ett försök och kanske hade de blivit populärare om skroven sett mer vanliga ut? Ljungström använde dubbla segeldukar som man separerade på läns och då dubblerade segelytan. Revning gjordes då genom att snurra upp segelduk på masten.
Wyliecat har en lite annorlunda rigg där man revar på "vanligt" sätt genom att sänka seglet på masten. De har ett antal modeller i olika storlekar och 44:an är den som är mest prestandainriktad med spartansk inredning och lätt bygge så att farten bör bli mycket bra.
Den assymetriska spinnakern/gennakern körs på spinnakerbom och kan vinklas ut på läns. Gippar blir trots det lika enkla som med tackline på fast peke eftersom det inte finns något förstag som hindrar gippen.
Det är synd att EU inte godkänner de ABS, USCG-klassningar* osv som finns i USA för då skulle många roliga båtar kunna hitta hit. Nu kommer troligen handelsutbytet att bli ännu svårare med Trump vid spakarna på andra sidan "pölen".
Längd: 13,38 m
Bredd: 3,21 m
Djup: 3,05 m
Vikt: 3.805 kg
Köl: 2.152 kg
Läs mer:
http://www.wyliecat.com/models/wylie_44.html
* American Bureau of Shipping och US Coast Guard.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar