Picture: http://se.yachtworld.com/baatar/2016/Pauger-Code-10-NEW-to-order-2921605/country.ungern#.VqSJFDY9WXi
Code 8 har jag skrivit om tidigare och det är en lätt båt på 8 meter som väger under 1 ton. Code 10 följer samma linje med tillägget att den har canting keel (kölen vinklas ut åt lovart för att motverka krängning ännu bättre). När kölen är utvinklad fungerar den inte som avdriftshämmare och det förutsätter ett centerbord (eller två). Code 10 har valt ett centrerat centerbord vilket kan vara skönt när man seglar shorthanded för då blir det en sak mindre att tänka på under kryssen.
Många av racer- och racer/cruiserbåtarna som kommer nu är flushdäckade. Mindre utrymme under däck men enklare att få en bra fockskotning. Själv skulle jag nog gärna offra en tiondels knop i fart på kryssen för att få bättre under däck vid ev ompackning av gennaker osv.
Tack vare vikt och bredd så är Code 10 trailerbar i Sverige med en SUV eller pickup. Det krävs kran för att lyfta den då kölen inte är hissbar.
Många säger att båtar av typen Farr 30, Melges 32 och därmed även Code 10 är för extrema för att shorthandedsegla utan en massa folk på kanten som burkar. Jag tror att man kan segla den ensam förutsatt att segelmakaren är med från start så att man väljer en segelgarderob som är anpassad till det. Färre segel som är mer anpassningsbara (t ex rev i mellanfocken) och en bra autopilot. De nya autopiloterna från NKE, Raymarine och B&G är så bra att man kan lita på dom under de förhållanden men det förutsätter att man kan montera autopiloten på kvadrant under däck så att man kan slå på/av den med bara en knapptryckning och slipper lyfta på/av motorn. Rorkult gör det enklare att segla shorthanded då man inte behöver gå runt en stor ratt.
Första exemplaret ska segla i maj i år och byggs liksom Code 8 av Pauger Composit.
Längd: 10,0 m (+ 2 meter peke)
Bredd: 2,98 m
Djup: 2,0 m
Vikt: 1.800 kg
Köl: 920 kg
Segelyta: vet ej men tillräckligt...
Läs mer:
http://se.yachtworld.com/baatar/2016/Pauger-Code-10-NEW-to-order-2921605/country.ungern#.VqSJFDY9WXi
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar