söndag 31 januari 2016

Windyty

Picture: https://www.windyty.com

Windyty får allt fler funktioner och är en av de mest överskådliga vädersidor jag hittat. Hur säker prognoserna är har jag inte kollat än men att vara bättre än yr.no för Oxelösundsområdet är inte svårt. SMHI ligger dock i topp för vårt område och för Östersjön ligger också Predictwind bra till.

Gå in på Windyty, klicka på kartan på er hemort och välj detaljerad prognos så kan ni kolla själv eller dra upp till världskarta och njut av vindrörelserna globalt. Klicka då på Inställningar uppe i högra hörnet och välj bort 3D-läge för att köra helskärm på samma sätt som på bilden ovan.

Läs mer:
https://www.windyty.com

lördag 30 januari 2016

Farr 25

Picture: http://www.odyachting.com/page.asp?id=29

För länge sedan ritade Farr Platu 25 som tillverkades av Beneteau. Den blev en stor klass men har kanske blivit lite omodern. Farr 25 kom för några år sedan som en uppföljare. den tillverkas i Turkiet vilket borde ge ett lägre pris än en fransktillverkad båt.

Inuti finns två fällkojer och utrymme nog att montera dit en Porta Potti och en liten pentryhurts om man vill. Det borde alltså gå att segla ISAF OSR Cat3 med den.

Längd: 7,62 m
Bredd: 2,47 m
Djup: 1,80 m
Vikt: 939 kg
Köl: 453 kg
SA Kryss: 73 m2
SA Undanvind: 87,5 m2

Läs mer:
http://www.odyachting.com/page.asp?id=29

fredag 29 januari 2016

PLB eller AIS-sändare?

Picture: http://www.benns.se/instrumentnav/ais/smartfind-s20-ais

PLB står för personal locator beacon och den skickar en signal till en satellit som larmar sjöräddningen. Sen har den oftast också en radiosändare på en annan frekvens som sjöräddningen kan pejla in från helikopter eller båt.

Nu har det kommit en annan variant som inte skickar signal till sjöräddningen via satellit utan istället börjar sända en AIS-signal som syns på sjökortsplotter med en speciell symbol (se bild via länken Smartfind). Den kan vara bättre vid de tillfällen man vet att det kommer att vara andra båtar runt som kan komma till undsättning snabbt på t ex Seapilot 2 Star, ÅFOR Gotland Runt osv.

För en soloseglare på egna äventyr är nog PLB det bästa även om räddningen kan dröja lite eftersom man inte kan räkna med att det finns båtar nära som är alerta. Det känns tryggare att veta att man får hjälp om en timme än att det kanske kommer någon om femton minuter - eller inte...

Läs mer:
http://www.benns.se/instrumentnav/plb-nodsandare


torsdag 28 januari 2016

HP 30 Class

Picture: http://www.hp30class.com

HP 30 Class startades av bl a UK Sports Boat Association för att föra samman ett antal av de nya snabba båtarna runt 9-meter. Även mindre båtar från 7 meter kommer att kunna vara med. Några båtar som nämns är C&C 30, Farr 280, Fareast 28 och andra sportbåtar. Det återstår att se om MC 31 och X-Treme 32 kommer att mäta in eller om de blir för stora...

Nio stycken kappseglingar i England ingår i årets planering och det ska bli kul att se hur det faller ut!

Några grundtankar för vad som ryms inom regeln är:

  • Ballasted keel boats with asymmetric kites on centreline based poles
  • Maximum length overall of 30'(9.15 m)*
  • Maximum displacement of 2000kg
  • Maximum DLR of 100 in which DLR=27.87x(Boat Weight)/Length Waterline^3 
  • A minimum limit of positive stability of 60 degrees

  • * for the first season(s) boats upto 9.5m may be included under a grandfather rule subject to meeting all other requirements.

    Läs mer:
    http://www.hp30class.com

    https://www.facebook.com/hp30class/

    http://www.yachtsandyachting.com/news/187514/Introducing-the-HP30-Class

    tisdag 26 januari 2016

    Nautic 370 Run

    Picture: http://www.nauticboat.hu/eng/type%5Fof%5Fboats/nautic%5F370/

    Nautic 370 Run ser lite klumpig ut vid första anblicken men om vikten stämmer så är det nog en ulv i fårakläder. I en video så ser den ut att glida på bra även i lättvind vilket brukar vara ett problem för båtar med bred akter om de är för tunga.

    Längd: 10,99 m
    Bredd: 3,46 m
    Djup: 1,95 m
    Vikt: 4.000 kg

    Läs mer:
    http://www.nauticboat.hu/eng/type%5Fof%5Fboats/nautic%5F370/

    måndag 25 januari 2016

    TOD 33

    Picture: http://www.oceantec.eu/tod.html

    TOD 33 är ritad av Andrew Justin. Några av de mer kända båtarna från honom är Code 8, Marina 36 och Anteros 36. TOD 33 härstammar från "The One Design" men har ritats om en del. Nu verkar Oceantec ta upp den i produktion.

    Längd: 9,99 m
    Bredd: 3,16 m
    Djup: finns två olika uppgifter 2,4 eller 2,9 m
    Vikt: finns två olika uppgifter 1.750 kg eller 2.150 kg
    Köl: 1.040 kg

    Läs mer:
    http://www.oceantec.eu/tod.html

    söndag 24 januari 2016

    Code 10

    Picture: http://se.yachtworld.com/baatar/2016/Pauger-Code-10-NEW-to-order-2921605/country.ungern#.VqSJFDY9WXi

    Code 8 har jag skrivit om tidigare och det är en lätt båt på 8 meter som väger under 1 ton. Code 10 följer samma linje med tillägget att den har canting keel (kölen vinklas ut åt lovart för att motverka krängning ännu bättre). När kölen är utvinklad fungerar den inte som avdriftshämmare och det förutsätter ett centerbord (eller två). Code 10 har valt ett centrerat centerbord vilket kan vara skönt när man seglar shorthanded för då blir det en sak mindre att tänka på under kryssen.

    Många av racer- och racer/cruiserbåtarna som kommer nu är flushdäckade. Mindre utrymme under däck men enklare att få en bra fockskotning. Själv skulle jag nog gärna offra en tiondels knop i fart på kryssen för att få bättre under däck vid ev ompackning av gennaker osv.

    Tack vare vikt och bredd så är Code 10 trailerbar i Sverige med en SUV eller pickup. Det krävs kran för att lyfta den då kölen inte är hissbar.

    Många säger att båtar av typen Farr 30, Melges 32 och därmed även Code 10 är för extrema för att shorthandedsegla utan en massa folk på kanten som burkar. Jag tror att man kan segla den ensam förutsatt att segelmakaren är med från start så att man väljer en segelgarderob som är anpassad till det. Färre segel som är mer anpassningsbara (t ex rev i mellanfocken) och en bra autopilot. De nya autopiloterna från NKE, Raymarine och B&G är så bra att man kan lita på dom under de förhållanden men det förutsätter att man kan montera autopiloten på kvadrant under däck så att man kan slå på/av den med bara en knapptryckning och slipper lyfta på/av motorn. Rorkult gör det enklare att segla shorthanded då man inte behöver gå runt en stor ratt.

    Första exemplaret ska segla i maj i år och byggs liksom Code 8 av Pauger Composit.

    Längd: 10,0 m (+ 2 meter peke)
    Bredd: 2,98 m
    Djup: 2,0 m
    Vikt: 1.800 kg
    Köl: 920 kg
    Segelyta: vet ej men tillräckligt...

    Läs mer:
    http://se.yachtworld.com/baatar/2016/Pauger-Code-10-NEW-to-order-2921605/country.ungern#.VqSJFDY9WXi

    Veneziano Speedy Carbonium

    Picture: http://www.venezianiyacht.it/default.asp?ID=28&IDm=5&LNG=2&IDp=204

    Bottenfärg brukar vara ett ämne som skapar mycket diskussioner. Själv har jag använt Lefant Nautica Copper i fyra säsonger och det har till största delen hållit snäckorna borta men det gröna slemmet har jag fått tvätta bort. Den fungerar alltså ganska bra där jag ligger men för de som vill ha racingfinish är den lite för mjuk.

    De mjuka självpolerande färgerna anser jag borde förbjudas helt för de fäller ju masor av elaka partiklar i vattnet. Kvar är två alternativ; antingen låta bli att måla botten och tvätta regelbundet eller en hård kopparbaserad färg typ västkustvarianten av VC17 som inte fäller en massa partiklar i vattnet men ändå ger ett ganska bra skydd mot beväxning. Den senare är dock förbjuden att använda på ostkusten...

    Veneziano har en intressant hård bottenfärg med grafit som aktiv komponent. De rekommenderar att man sprutar den i två lager. Jag har inte läst någon utvärdering men när Arkema, av de snabbaste trimaranerna (se videolänken nedan), använder den så borde det finnas förutsättningar för att den ska vara bra.

    Läs mer:
    http://www.venezianiyacht.it/default.asp?ID=28&IDm=5&LNG=2&IDp=204

    https://youtu.be/kfmQBFbIv7w

    lördag 23 januari 2016

    Bosch PWR 180 CE

    Picture: http://www.clasohlson.com/se/Allslip-Bosch-PWR-180-CE/40-9820

    Att ta bort gammal bottenfärg är ett skitgöra... Med Bosch PWR 180 CE kanske det blir lite enklare? När jag köpte båten hösten 2010 var det ett tjockt lager av olika gamla bottenfärger på den. Första våren grovslipade jag bara och la på ett nytt lager av mjuk bottenfärg men våren 2012 skrapade jag av allt löst på botten och köl. På botten fanns då kvar en del rester av tjärexpoxy som var glasartad så den lät jag vara kvar.

    Sen målade jag Lefant Epoxy på kölen och bottenmålade sedan med vit Lefant Nautica. Då visade det sig att tjärepoxyn blödde igenom så att bottenfärgen blev ljust brun där. Den vita Nautican var också väldigt mjuk för att vara en "hård" färg. Efter två somrar så bytte jag till mörkblå Nautica som var lite hårdare men ändå blöder en del när jag tvättar under säsong och spolar efter upptagning.

    Kanske är det dags att börja om med botten igen och då skulle nog en Bosch PWR 180 CE göra ett bra jobb. Förra gången jag skrapade och sen slipade så pratade jag med alla som fanns i närheten av båten och de tyckte att det var ok. När jag tog av mig mask och skyddsglasögon så fick jag sura blickar från ett par 50 meter bort som demonstrativt torkade med trasa på sin nya bil och tittade mot mig. De hade tydligen kommit medan jag höll på och mellanslipningen gjorde jag torr...

    Till maskinen finns många olika slipborstar och slippapper och dammsugaren (3 liter behållare) som följer med är smidig att flytta under arbetet och lätt att tömma samt göra ren.

    Läs mer:
    http://www.clasohlson.com/se/Allslip-Bosch-PWR-180-CE/40-9820

    Video:
    https://youtu.be/yGqFXJF6XWw


    fredag 22 januari 2016

    Ker 33

    Picture: http://www.mcconaghyboats.com/ker33.html

    Jason Ker har ritat en del fina båtar och den här 33:an ser ut att kunna vara ganska allround. Den byggs av McConaghy Boats som är en av världens bästa båtbyggare. Båten är inte en av de lättaste byggena men är ändå dryga tonnet lättare än de flesta seriebåtar av samma storlek.

    Tyvärr framgår inte segelytor eller kölvikt men båten riktar sig mot IRC-racing och då brukar de ha bra fart!

    Längd: 10,00 m
    Bredd: 3,36 m
    Djup: 2,0 m
    Vikt: 3.750 kg

    Läs mer:
    http://www.mcconaghyboats.com/ker33.html

    onsdag 20 januari 2016

    Pauger 26

    http://www.paugercarbon.com/page/pauger-26

    Pauger 26 är ytterligare ett exempel på undantaget som bekräftar regeln - dvs att en båt normalt sett ska vara övernattningsbar för att få vara med här. Men Pauger 26 är så häftig att jag inte kan låta bli att skriva ett par rader om den.

    Med mina nuvarande seglingsvanor skulle jag lika gärna kunna segla en båt utan ruff och kojer då jag kör dagturer ute på Bråviken och en liten bit runt den.

    Pauger är mest känd för sin tillverkning av kolfibermaster samt att några båtvarv lagt ut tillverkningen av kolfiberskrov dit t ex RC44, Code 8, K36 Samurai m fl. Här har de verkligen fått visa sitt kunnande i en lätt båt med djup (hissbar) kölfena i kolfiber, dubbla roder osv.

    Längd: 8,0 m
    Bredd: 2,71 m
    Djup: 2,0 m
    Vikt: 1.300 kg
    Köl: 700 kg
    Stor: 34 m2
    Självslående fock: 19 m2
    Code Zero: 65 m2
    Gennaker: 112 m2

    Läs mer:
    http://www.paugercarbon.com/page/pauger-26

    måndag 18 januari 2016

    Åskväder ute till sjöss...


    Det pratas ibland om blixtnedslag i båt, hur farligt det kan vara och sannolikheten att det ska inträffa. Jag försökte googla och hitta bra information men hamnade bara på diverse forum med spekulationer, några artiklar som refererade till forskare samt en SIS-publikation som kan beställas för närmare 1.000:- SEK...

    Gemensamt var i alla fall att det är ytterst få båtar som har sjunkit. Någon enstaka har börjat läcka genom skrovskador eller en bordsgenomföring som skadats. Nu hittade jag inget fall av personskada men vet att jag läst något om det tidigare.

    Tidigare har jag också läst ett antal rapporter om elektronik som slagits ut av åskväder. I ett fall med en Whitbread Round the World Race-båt så slog blixten ner långt från båten men slog ändå ut all elektronik ombord.

    Hur skyddar man sig? Inget bra svar finns men några fäster startkablar i vanten som får släpa i vattnet, andra har jordkabel från mastfoten till en kölbult osv. Ingen kan svara exakt om det fungerar eller ej. Ett annat tips är att lägga in elektronik i ugnen (eller mikrovågsugn) för att få en Faradays bur som skyddar. Det kanske är det vettigaste tipset av alla. Ha en hand-GPS och en hand-VHF som läggs i en plåtväska.

    Ett annat bra tips är att inte rationalisera bort den vanliga magnetkompassen och så gärna plotta position på sjökortet regelbundet så man har koll på var man är om man blir av med GPS och sjökortsplotter...

    söndag 17 januari 2016

    Jorden runt solo

    Picture: http://www.gryphonsolo2.com/

    Jag skrev ett par rader om Joe Harris i mitt förra inlägg om jordenruntseglare men här kommer en uppdatering.

    Hans mål var att slå det tidigare rekordet om 137 dygn som Guo Chuan utförde i en Class 40. (Qingdao i Kina ToR). Seglingen skulle ske nonstop och oassisterat. Tyvärr råkade Harris ut för en brand i regulatorn till Watt&Seageneratorn som tvingade in honom till Kapstaden. Nu är målet fortfarande 137 dygn men nonstop och oassisterat har fått utgå.

    Nu är han ute på havet igen och räkneverket visar seglad tid med stoppet i Kapstaden avdraget. Hoppas att allt går bra så han klarar sig med bara ett stopp på vägen!

    Båten han seglar är en Akilaria RC2 som han beställde ny för fem år sedan som ersättning för sin gamla 50-fots Open. Akilarian är 3 meter kortare men tack vare modern design kan han segla den nästan lika snabbt (och billigare) som den gamla större båten.

    Även Henrik Masekowitz som startade från Nordeuropa nästan samtidigt som Harris blev tvungen att gå in till Kapstaden pga en skadad fot. Han är nu hemma i Tyskland för operation. Även här handlar det om en Akilaria Class 40 men första generationen. Ingen omstart utlyst men viljan att fortsätta eller starta om finns tydligen bara foten läker.

    En Class 40 kanske inte är bästa båten att kryssa i skärgården på svenska Ostkusten men för en sådan här resa är de riktigt bra. Segelytorna är klart lättare att hantera än de på en Open 60 och nöjer man sig med en Akilaria RC1 eller liknande så kan man ibland hitta en bra båt för under 1 miljon SEK.

    Läs mer:
    http://www.gryphonsolo2.com/

    http://www.soloceans.de

    lördag 16 januari 2016

    Velocitek Makai

    Picture: http://www.velocitek.com/makai/

    Velocitek Prostart och Spewedpuck är kända bland kappseglare och nu kommer en ny liten pryl från Velocitek. Makai är tänkt för SUP (stand up paddleboard) så man kan hålla reda på fart, distans och tid på ett enkelt sätt utan att behöva sluta paddla. Men kanske kan de vara tillräckligt bra även för en seglare som vill ha det allra enklaste utan några fasta installationer - eller som reserv om det ordinarie systemet kraschar?

    Det finns bara en knapp och man startar i Ready Mode då enbart farten syns. När Race Mode startas så börjar tid och distans räknas och när man går i mål så knappar man över till Result Mode där tid och distans stoppats och snittfart växlas med maxfart.

    Batteritid 40+ timmar men tyvärr hittar jag inget om det går att exportera data till dator efteråt, man kan enbart välja mellan mph och km/h för fart...

    Läs mer:
    http://www.velocitek.com/makai/

    fredag 15 januari 2016

    X-Treme 37

    Picture: https://www.facebook.com/gforceyachts/?fref=ts

    X-Treme 37 tillhör de få båtar som faktiskt håller designvikten (=3.550 kg). Inte mycket inredning men nåra kojer, en liten pentryhurts och en toa innebär att den har allt vad jag behöver. Varför montera in en massa "regnskog" som bara väger?

    Längd: 11,30 m
    Bredd: 3,48 m
    Djup: 2,64 m
    Vikt: 3.548 kg (vägd...)
    Köl: 1.930 kg
    Stor: 51 m2
    Fock: 34 m2
    Spinnaker: 128 m2

    Läs mer:
    https://www.facebook.com/gforceyachts/?fref=ts

    torsdag 14 januari 2016

    Bente 24R

    Picture:http://www.bente24.com/wp/2016/01/14/racing-bente/?lang=en

    Bente 24 var den första båten jag skrev om i den här bloggen. Nu har de hunnit bygga ett antal och före jul levererade de ett specialbygge. Kolfiberrigg som är höjd 1,5 meter, bommen är förlängd 0,7 meter, fullängds storskotskena i aktern och en central skotkonsol. Under däck är det tomt förutom några strukturella förstärkningar och den fasta glasfibersprayhooden är slopad.

    Tyvärr framgår inte vikt och ny segelyta av informationen men jag hoppas de skriver mer info. På bilden ovan syns det att den här versionen flyter klart högre än originalet som inte heller är tungt!

    Komplettering:
    Vikt 1.150 kg
    Djup: 1,80 m
    Gennaker: 70 m2

    Bente 24 standard:
    Längd: 7,55 m
    Bredd: 2,75 m
    Djup: 1,45 m (racerköl 1,80 m)
    Vikt: 1.400 kg (1.200 kg option)
    Stor: 21 m2
    Fock: 12,5 m2
    Gennaker: 55 m2

    Läs mer:
    http://www.bente24.com/wp/2016/01/14/racing-bente/?lang=en

    onsdag 13 januari 2016

    N Fun 30 Daysailer

    Picture: http://www.nfunyacht.com/n-fun-30/#!

    N Fun 30 Daysailer har lite kul tankar bakom:

    * pleasure with sailing
    * possibility to sleep inside the boat
    * easy transport by the boat-carrying trailer

    * hydraulic lifting keel

    Inredningen är enkelt men tack vare båtens storlek så är den fullt tillräcklig. Kölen lyfts av en hydraulcylinder och styrs av ett par stålprofiler mitt i ruffen. Båten kanske inte är trailerbar i vanlig mening men enkel att hantera på land i alla fall.

    Längd: 9,00 m
    Bredd: 2,92 m
    Djup: 1,80 m
    Vikt: 2,1 ton
    Köl: 500 kg (blybulb)
    Stor: 25 m2
    Fock: 20,8 m2
    Gennaker: upp till 100 m2

    Läs mer:
    http://www.nfunyacht.com/n-fun-30/#!

    tisdag 12 januari 2016

    Argo 650

    Picture: http://www.argo650.com/?langu=en

    Argo är en Series Mini 650 vilket innebär att den är tillverkad i minst 10 exemplar och att minst en av dessa har gjort vissa kvalificeringsseglingar. I höstens Mini Transat var det 5 båtar med bästa placering på 3:a plats sammanräknat för bägge delsträckorna. Även om Argo inte har den modernaste designen som Pogo3 och Ofcet så hänger den med om rätt person seglar.

    Mini 650 finns i två grupper; Series och Proto. Series är lite snällare medan Proto har mer fria val. Skrovmåtten är samma men Series har fast köl, Proto får ha en djupare svängköl osv.

    Kryssvinklarna är väl inget man jublar över i den svenska skärgården men kan man falla av 15° så börjar det gå fort och farter upp mot 20 knop är inte ovanligt under rätt förhållanden!

    Längd: 6,50 m
    Bredd: 3,00 m
    Djup: 1,60 m
    Vikt: 880 kg
    Köl: 385 kg
    Stor: 24,5 m2
    Fock: 19 m2
    Max spinnaker: 78 m2

    Läs mer:
    http://www.argo650.com/?langu=en

    Klassförbundet:
    http://www.classemini.com

    söndag 10 januari 2016

    B38 Match

    Picture: http://b38match.com

    B38 är nyritad men med delvis andra mål än de flesta andra kappseglingsbåtar som man ser nuförtiden. Den är tänkt att ersätta den DS37 som används på delar av Matchracingtouren. Där transporteras båtarna runt och lottas ut till de deltagande i touren inför varje race. Det är alltså arrangören som håller med båtar.

    Skrovet ser fint ut och båten är hyfsat lätt men här har mer fokus lagts på styrka än att få ner vikten den sista biten. I matchracing så är kollisioner inte ovanligt. Trots regeln om att man ska undvika kollision så används de som ett bevis på att den andra inte haft rätt att vara på just den platsen...

    Kölen är inte extremt djup med dagens mått och har en lång korda (i båtens långskeppsriktning) för att inte tappa greppet i låga farter. Även rodret är utformat för att fungera som broms och för att "bryta" runt båten istället för att fokusera på minimalt motstånd. Sammantaget kan man säga att den bör vara ganska snäll att segla.

    Den här båten med mindre sittbrunn och högre ruff skulle kunna vara en mycket bra shorthandedbåt!

    Längd: 11,50 m
    Bredd: 3,24 m
    Djup: 2,10 m
    Vikt: 3.900 kg
    Köl: 1.800 kg
    SA Kryss: 72,80 m2

    Läs mer:
    http://b38match.com

    lördag 9 januari 2016

    Undanvindssegel


    Maxi 777 med Doyle gennaker och Seldénpeke på 131 cm

    Det finns många erfarenheter och åsikter om undanvindssegel. Jag har kört mycket spinnaker (symmetrisk) i många år och ser både för- och nackdelar med det seglet. Jag fick prova assymetrisk på fast peke på en J/105 för ett antal år sedan. Det kändes svårt men ändå lockande, speciellt för solosegling eftersom man normalt gippar en sådan utan att gå fram på fördäck.

    Segelmakarna kallar seglen olika och internationellt används ordet gennaker annorlunda än i Sverige. Definitionen i det svenska SRS är att;
    - en spinnaker är symmetrisk både i liklängder och buk (nytt 2016),
    - en assymetrisk spinnaker har olika liklängder, buken mäts inte och den halsas från svängbar bom/peke.
    - en gennaker har olika liklängder, buken mäts inte och den halsas från fast peke i båtens centrumlinje.

    Fördelen med spinnaker är att man får ut den effektivare i lovart på länsen med hjälp av bommen/svängbara peket. Gennakern (länsmodell eller "runner") är sydd så att den svänger ut mot lovart när man släpper på skot och släpper upp halsen (tackline) men det är svårare att lära sig...

    Gennakerns fördel är brantare bogar eftersom seglet är sytt med bättre släpp (mindre buk i bakre delen av seglet).

    En vedertagen "sanning" är att man måste ha en gennaker mer än motsvarande antal spinnakers för att täcka alla vindstyrkor och vinklar. Min kommentar till det är att segelmakarna nu lärt sig sy gennakers effektivare samt att vid solosegling handlar det om att minimera segelbytena.

    Min erfarenhet är att hissning och nedtagning är lika enkel (eller svår) oavsett om det är spinnaker eller gennaker. Det som skiljer är gippen där en person måste fram till masten vid spinnakersegling medan man normalt sköter allt från brunn vid gennakergipp. Det jobbigaste är gipp med asymetrisk spinnaker på spinnakerbom för då måste man först "avlasta" med en tackline som håller i halshornet, när man tar bort spinnakerbommen, sen gippar man seglet och fäster bommen på nya lovartssidan och släpper upp tackline. Har man svängbart peket typ Mini 650, Class 40 eller Bull 7000 så kan man sköta allt från brunnen.

    När jag transportseglade kompisens Contrast 33:a funderade jag ut en metod för att underlätta nedtagning av vanligt spinnaker. Ha riktigt långa suggor och börja med att ta tag i läsuggan mellan skot och relingsblocket. Dra bak den slingan och lägg den över lä rufftaksvinsch. När ni lägger av lovart så dra samtidigt åt suggan max så åker lähornet in till rufftaket. Sen är det inte bråttom utan samla ihop underliket först sen ner med fallet.

    Vid hissning är det viktigt att snabbt få fram lovart oavsett om det handlar om spinnaker eller gennaker. Dra alltså fram halshornet/lovartshorn så långt som möjligt innan ni börjar hissa och dra sen gärna både fall och lovartsgaj/tackline när seglat kommit upp en bit. Får man fram seglet innan det går i topp så är risken betydligt mindre för timglas.

    Jag är mycket nöjd med bytet från spinnaker till gennaker och det har gjort att jag hissat seglet fler gånger än vad jag skulle gjort om jag haft kvar spinnakerbommen som behövt fixas med på däck. Gipparna tar ett tag att lära sig när man ska släppa skotet och när man kan börja dra det nya skotet. Jag har monterat spärrblock framför brunnen så jag kan stå med rorkulten mellan knäna och hålla i skoten i varsin hand. Gamla läskotet kopplar jag ur spärren på så den kan löpa ut snabbt och storen får gippa på egen hand när den vill (kom ihåg att ducka för bommen...). Jag låter skotet löpa ut när jag börja svänga och tar sedan hem när jag passerat in på nya bogen. Tar jag hem för tidigt så blir det ofta trassel runt förstaget. Det trasslet är odramatiskt att reda ut men man måste fram till förstaget...

    En viktig sak med gennaker är att ett långt peke är bättre än ett kort. Jag gick upp ett snäpp i dimension när jag köpte peke för att kunna få ut maxlängd. Nu är det 131 cm framför förstaget. Ett långt peke gör också att förliket inte är lika vertikalt utan ger mer lyft så stäven gräver inte ner lika mycket som på en brant/hård spinnakerbog med bomlängd till förstagsinfästningen (SPL=J/FB).

    Av de jag pratat med som inte varit nöjda med gennaker har i stort sett alla haft kort peke (ofta HP65) och ofta har de beställt en allroundgennaker. Våga beställ ett länssegel och komplettera sen med en Code 1 (eller Code Zero för fockbåtar) för branta vinklar.

    Alla segelmakare säger att deras segel är bra eller bäst. Jag har seglat med många fabrikat genom åren och Gran spinnakrarna på Blåsningen och Doris har varit härliga men allra bäst är i alla fall den Doyle gennaker jag har nu. De har också sytt en fantastisk självslående fock och snart får jag den nya storen och hårdvindsfocken från Doyle ;-)

    Läs mer om SRS:
    http://www.svensksegling.se/Forbatagare/SRS/

    Doyle segel:
    http://www.doylesweden.se

    fredag 8 januari 2016

    Skipper 30

    Picture: http://www.skipper.com.br/skipper30/eng_inicial.php

    I Brasilien hittar man ibland annorlunda och kul båtar. Skipper 30 kan vara en sådan även om informationen på hemsidan saknar en del saker för att avgöra det. Inredningslayouten tillhör inte min favorit med pentry längs styrbordssidan och L-soffa på babord.

    Längd: 9,15 m
    Bredd: 3,20 m
    Djup: 0,90 - 1,80 m
    Vikt: 3.100 kg
    Köl: 1.450 kg
    SA Kryss: 47,42 m2

    Läs mer:
    http://www.skipper.com.br/skipper30/eng_inicial.php

    torsdag 7 januari 2016

    Iskarta och ytvattentemperatur

    Picture: http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstchart.pdf

    Nu är det kallt och vinden är inte lika hård längre så isen lägger sig snabbt. Här hemma har vi is inomskärs till stor del även om den är dålig pga sen läggning och snö på. Tittar man på ytvattentemperaturen så är det fortfarande +5° i centrala Östersjön men det sjunker snabbt.

    Kartan uppdateras ofta och det är klart mer is än igår!

    Läs mer:

    Enavigo 38 Racer

    Picture: http://www.enavigo-yachts.com/en/composite-boats/enavigo-38-racer/

    Lätt bygge och jättekul inredningslayout. Kul också att de tar storskotet direkt från travaren till sidovinscharna istället för att gå omvägen via masten. Kan det bli bättre?

    Längd: 11,60 m
    Bredd: 3,50 m
    Djup: 2,60 m
    Vikt: 3.765 kg
    Köl: 1.850 kg
    Stor: 58,50 m2
    Fock: 44,40 m2
    Gennaker: 145 m2

    Läs mer:
    http://www.enavigo-yachts.com/en/composite-boats/enavigo-38-racer/

    onsdag 6 januari 2016

    Leta nya banor – Eniro

    Picture: http://kartor.eniro.se

    Eniros kartfunktion med sjökort och avståndsmätare är en kul grej att sitta hemma vid datorn och drömma/planera. Rutten på bilden blev 63 nm och skulle vara kul att segla en ljus sommardag/natt med "lagom" vind.

    Det är lätt att få en bra överblick samtidigt som man kan detaljplotta i trängre skärgårdssträckor. Prova själv!

    Kika själv:
    http://kartor.eniro.se

    tisdag 5 januari 2016

    Flaar 26RR

    Picture: https://youtu.be/E3uxnLA7J3s

    Flaar 26RR är skrovet från "vanliga" Flaar 26 men lättat. Sen har de satt dit svängköl (sidledes), assymetriska centerbord och även DSS. Skulle vara kul att försöka sig på en sologipp med alla saker som bör ske i rätt ordning.

    RR-modellen platsar egentligen inte här på grund av avsaknad av övernattningsmöjligheter men den var så kul att den slinker med ändå och man kan ju alltid sätta på däcket från vanliga 26:an...

    Längd: 8,00 m
    Bredd: 2,82 m
    Vikt: 930 kg
    Köl: 484 kg +/- 50°
    Djup: 2,0 m
    Stor: 34 m2
    Fock: 20 m2
    Gennaker: 105 m2

    Läs mer:
    http://www.flaar.eu/index.php/homepage/our-fleet/flaar-26rr/

    Video:
    https://youtu.be/E3uxnLA7J3s

    måndag 4 januari 2016

    YB Tracking

    Picture: https://www.ybtracking.com

    YB Tracking hette tidigare Yellowbrick och då är det lätt att se kopplingen till det nya namnet. Det finns två modeller, en handhållen (bilden) och en för fast installation som ser ut som en liten GPS-antenn. Den handhållna kan också fästas på akterpulpiten.

    Oavsett vilken man väljer så finns några funktioner där man kan köpa olika mycket. Själva trackingen kan ställas in för markering med olika intervall och då räcker det inbyggda batteriet i den handhållna olika länge. Med en position per dygn ska batteriet klara upp till 12 månader (går att ladda via USB). Den fast monterade har en liten batteribackup ifall matningen från båten försvinner.

    Förutom positionskartan på internet så kan man skriva och ta emot korta meddelanden och man kan skicka position när som helst till en förvald person via en knapptryckning. Allt sänds via Iridium satelliterna och det innebär att YB Tracking fungerar på hela jordklotet.

    Apparaterna går att köpa eller så kan en kappseglingsarrangör hyra ett antal apparater. Det användes bl a på Fastnet Race och ARC i år.

    Läs mer:
    https://www.ybtracking.com

    söndag 3 januari 2016

    Xp 33

    Picture: Before start of Watski2Star Baltic 2013

    X-Yachts har jag alltid sett som ett varv som försökt ge bra seglingsglädje på säljbara båtar. Att det sen ledde till att varvet byggde IOR-båtar på 70/80-talet var ju inte deras fel...

    Xp 33 är den minsta båten i Xp-serien som ska vara lite sportigare än vanliga familjebåtar men fortfarande ha viss baskomfort kvar (säljbara...). Den väger ett ton mindre än de flesta "vanliga" familjebåtar i samma storlek, har lika mycket vikt i kölen och bra med segel.

    Säsongen 2015 seglade de svenska Xp 33:orna på SRS-tal från 1,237 - 1,294 beroende på val av segel. Inte dåligt för en inredd 33-fotsbåt! Båten har vanten ute vid friborden och blir därför begränsad till att segla med fock. Säsongen 2013 var båten på bilden utrustad med en topphissad Code Zero på ett kort peke. Det blev som en genua även om de inte kunde gå på maxhöjd med den men var det bara 10° utsläpp så var det ett vinnarvapen väl värt påslaget på mättalet.

    Längd: 9,99 m
    Bredd: 3,21 m
    Djup: 1,90 m
    Vikt: 4.300 kg
    Köl: 1.700 kg
    Stor: 36 m2
    Fock 106%: 29,2 m2
    Gennaker: 93 m2

    Läs mer:
    http://www.x-yachts.se/range/xp/xp-33/

    lördag 2 januari 2016

    Battery Brain

    Picture: http://www.batterybrain.co.uk/productspage.php

    Man kan säga att Battery Brain förhindrar battery drain. Man kopplar den lilla dosan på pluspolen och kopplar sedan kabeln på andra sidan dosan. När spänningen blir för låg så stänger dosan av och förhindrar att batteriet laddas ur för mycket. Extra viktigt på de nya typerna av batterier som LiFe osv som kan totalhaverera om de laddas ur helt. Lätt att lura sig eftersom de kan lämna ur sig nästan hela energiinnehållet - men alltså med betoning på nästan...

    Man kan koppla förbi manuellt vilket kan vara bra för att t ex kolla position på GPS när man närmar sig kusten.

    Läs mer:
    http://www.batterybrain.co.uk/productspage.php