fredag 21 oktober 2016

Lefant Tiger Coat - efter en sommar

 




Klicka på bilderna så blir de större och sedan höger/vänsterpil för att växla mellan bilderna.

Idag tog jag upp båten och det var väldigt spännande att se hur mycket det växt på den. Under sommaren har jag badat och tvättat botten fyra gånger varav den senaste var 5 augusti. Då har jag använt en Scotch Brite svamp (vit) med handtag som har fungerat mycket bra. Sen var det för kallt i vattnet (13° eller mindre...).

Första anblicken var inte för hemsk men den stora chocken kom på spolplattan när jag gick på med högtryckstvätten. Jag började på babordssidan och det blev inte helt rent men eftersom jag ändå tänkt att matta ner ytan och gå på med ett lager till så funderade jag inte så mycket på det. På styrbordssidan blev det annorlunda för där släppte Tiger Coat epoxyn i stora sjok förutom några små ytor där den envist satt kvar.

När jag målade i våras väntade jag länge för att få tillräcklig temperatur för härdningen. Jag målade en skrovhalva efter jobbet en eftermiddag/kväll, sedan andra sidan och sedan tillbaka för lager två. Totalt tog målningen alltså fyra kvällar i rad. På babordssidan sitter det bra medan på styrbordssidan släppte andra lagret från första lagret.

Efter sista målningen fick båten stå kvar på land i tio dagar för efterhärdning innan jag sjösatte i det kalla vattnet.

Jag använde en burk till en skrovhalva för varje lager. Som det verkar är det alltså sista burken/målningen som det hänt något med. Antingen är det själva färgen i den burken som inte var bra eller så har något hänt med ytan mellan målningarna. Det som talar för att det är färgen som var felaktig är att det släppt på hela den sidan och inte bara på någon bit.

Jag gillar tanken på att ha en helt giftfri botten men nu kommer jag att ta en ordentlig funderare inför våren. Som det känns nu kommer jag inte att lita på Lefant Tiger Coat utan istället matta ner ytan och lägga på något annat.

Komplettering 2016-10-21
Lefant har svarat på mitt mail;

"Tack för ditt mail och vi beklagar att stött på problem,

Varför färgen släpper beror på att den inte fått tillräcklig vidhäftning mot det underliggande skiktet. Anledningen till att vidhäftningen inte är tillräcklig kan uteslutande bero på två faktorer, antingen har ytan hunnit bli för hård så att det nya skiktet inte kan vidhäfta ordentligt, varför det är förekommande endast på en av sidorna kan i sin tur bero på olik yttemperatur, t.e.x. skugg- och solsida, att ena sidan varit exponerad för vind m.m. Ett annan orsak skulle kunna vara otillräcklig rengöring mellan skikten, när epoxi härdar bildas en vaxhinna som måste avlägsnas mellan skikten. Alla de burkar du har använt kommer från samma batch, vilket innebär att innehållet är precis detsamma när de lämnat vår produktion."

Komplettering 2017-03-11
Jag kommer inte att fortsätta med Tiger Coat då jag inte litar på att produkten fungerar ordentligt. Om det beror på att jag gjort fel, att produkten varit felaktig eller olyckliga temperatur/väderförhållanden vet jag inte men är den så känslig så är den inget för mig som jobbar utomhus.

7 kommentarer:

  1. Vc-tar och Vc-17 är bäst fortfarande! Med en hård färg behöver du inte måla mer än varannat år

    SvaraRadera
  2. Trist med släppet. Jag epoxibehandlade Dagmar med Biltemas primer i våras (11? lager) och enligt nya ägaren ser det väldigt fint ut fortfarande dvs färgen sitter fast. Självklart hade det växt på den men det är ju svårt att undvika om man inte lägger på bottenfärg eller tvättar ofta. Slipningen avstannade vid 1000 så det var ingen högblank yta. Skulle (ska?) nog göra om det på samma sätt igen på nya båten. Lätt att lägga på och lätt att slipa.

    SvaraRadera
  3. VC-17 Tycker tragiskt att inte ens en så otroligt noggrann person som Erik lyckas få till det. Jag skulle själv aldrig chansa med något nytt obeprövat på Doris. Hård Cu färg typ VC-17 är det mest miljövänliga man kan ha på en båtbotten. Stefan K

    SvaraRadera
  4. Min kompis hade Tger coat på sin båt. Det satt kvar bra och funka hyffsat. Ingen större skillnad i beväxning mot Hempel primer light som jag har. Skillnaden jag ser är att när man skrubbat ren botten på hans båt är Tigercoat inte blir lika missfärgad som Hempel primern på min båt.

    SvaraRadera
  5. Missfärgningar blir det alltid med epoxifärg, för att enkelt bli kvitt dessa blandar ni ett tråg med vatten och oxalsyra, skaffar en stor roller med skaft och rollar på oxalsyreblandningen, skrovet blir kritvitt inom 10 sekunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om man blandar oxalsyra med vatten blir väl syran neutraliserad? Bör väl läggas på ett torrt skrov för att sedan sköljas av med vatten?

      Radera
  6. Jag har NM böldspärr på rodret o den epoxyn blir stenhård och sitter bra. Slipade o torkade rodret inomhus i 3 mån o slipade sen också mellan varje applicering. I vår ska jag behandla skrovet o det blir svårare pga utomhus, men noga är att slipa mellan varje skikt och blanda i små doser pga kort potlife. Det finns flera struliga faktorer för dålig vidhäftning, damm, fett, luftfuktighet, låg temperatur, dålig blandning av epoxyn. Light primer växer nog mer på eller kan nog vara svårare att tvätta ren eftersom lösningsmedlet lämnar microporer i epoxyn. Läs mer på NM epoxy som har bra instruktioner. Helst skulle jag vilja behandla inomhus, men har ej hittat lokal för min IF-båt o en uppvärmd lokal är nog också rätt kostsam. Mvh Martin

    SvaraRadera