söndag 30 oktober 2016

Vendée Globe 2016/2017


Pictures: http://www.vendeeglobe.org/en

Snart är det dags för dessa fantastiska män i sina flygande maskiner. Ja, de kanske inte har lättat helt än men tack vare foilsen på de nya båtarna går de allt snabbare och faktiskt så verkar foilsen ha minskat lasterna eftersom de inte längre får så många tvärstopp i vågorna.

Den här gången är det 29 deltagare men tyvärr ingen tjej. Sam Davies har hintat att hon kanske ska satsa på deltagande nästa gång (2020). Däremot är det deltagare från nya länder som t ex Irland där Enda O'Coineen nästan är nationalhjälte redan före starten har gått!

Båtarna är som vanligt Open 60 men de nya båtarna har några delar som köl och mast som är entyp medan skroven får man bygga själv. Entypsdelarna är för att minska kostnaderna samt att ingen ska tulla på hållfasthet på de här viktiga delarna.

Om man vill så finns det möjlighet att segla racet själv virtuellt. Samma väderprognoser och samma polardiagram (båtens fart i olika vindvinklar) som de riktiga seglarna och samma bana/starttid. Testa men var medveten om att de första racen får ses som lärtid för det är lätt att hamna långt efter och de virtuella toppbåtarna är team som kör i skift med flera routingprogram i gång.

Läs mer:
http://www.vendeeglobe.org/en

http://www.virtualregatta.com/en/index_vendeeglobe2016.php

lördag 29 oktober 2016

Rogers Class 950

Picture from Sailing Anarchy forum

Class 950 blev ingen succé. Jag tror det är drygt 10 båtar tillverkade men det seglas ingen klass utan de som är aktiva seglar vanliga regattor.

För några år sedan så tog Rogers Yacht Design ritningar och formar gjordes till en ny Class 950. Linjerna såg fina ut och det skulle ha funnits tre intressenter men sen dog projektet. Nu finns det chans att ta över formarna som kräver lite TLC och man behöver ordna formar till inredning.

Class 950:
Längd: 9,50 m
Bredd: 3,70 m
Djup: 2,40 m
Vikt: 2.700 kg
Krysställ: 80 m2
Undanvind: 155 m2

Intresse:
marine@nccuk.com

Läs mer:
http://www.rogersyachtdesign.com

måndag 24 oktober 2016

Ocean Solo Sailing - träning

Picture: http://extremesailacademy.com/en/ocean-solo-sailing/

Extreme Sail Academy erbjuder diverse kurser i segling bl a en Ocean Solo Sailing. Där används en Class 40 och man tränar manövrer, sömn, mat, stress, routing, säkerhet och en massa annat.

Kurslängden är fyra dagar och man är 2 eller 3 elever ombord tillsammans med en instruktör. Hemmahamn är Lissabon i Portugal.

Läs mer:
http://extremesailacademy.com/en/ocean-solo-sailing/

söndag 23 oktober 2016

Tvätta linor


Jag drar ur alla fall ur masten på vintern och tvättar dom hemma. En "Snabbtvätt" med 40° och långsammaste centrifugen verkar fungera bra. Men lägg inte i mer än max 3 linor åt gången för det som kommer ur maskinen är trassligt och tar en stund att reda ut.

Stor- och genuafall har en splitsad ögla i änden för schackel men för spinnaker/gennakerfallet har jag valt att inte splitsa utan har en knop istället. Den är inte lika lätt att dra in i fallskivan vid hissning så att det låser sig när nylonet ska ner. Först hade jag en pålstek men den kan ibland krypa lite och öppna sig om man har otur. Därför blev jag glad när jag hittade en fallknop i Seldéns tips (sidan 16).

Läs mer:
http://www.seldenmast.com/files/1456145013/595-540-S.pdf

lördag 22 oktober 2016

Lift 40 från Lombard

Picture: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1006397349469979&id=435695029873550

Tyvärr verkar Class 40-byggarna Akilaria ha släckt ner sina internetsidor lagom till att designern Marc Lombard släppte nyheten om en Akilaria RC4. Nu har Lombard dock släppt nyheten att Gepeto Composite i Lorient kommer att bygga den nya Lift 40. Är det den som var tänkt att bli RC4:an?

Den verkar fylligare i stäven som de flesta nya båtarna. Det ger bättre lyft för att bära mer segel på halvvind och slör men jobbigare segling på kryssen.

En intressant sak är att Lombard verkar ha ritat dit winschar på masten. Annars har trenden gått mot att man ska tillbringa så lite tid som möjligt på däck. Kick-uproder är lite tyngre men lättare att reparera eller rensa från skräp. Bra sittposition för rorsman men lite utsatt får vind och vågsprut. Kanske är de streckade linjerna någon form av utdragbart tak?

Läs mer:
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1006397349469979&id=435695029873550

fredag 21 oktober 2016

Lefant Tiger Coat - efter en sommar

 




Klicka på bilderna så blir de större och sedan höger/vänsterpil för att växla mellan bilderna.

Idag tog jag upp båten och det var väldigt spännande att se hur mycket det växt på den. Under sommaren har jag badat och tvättat botten fyra gånger varav den senaste var 5 augusti. Då har jag använt en Scotch Brite svamp (vit) med handtag som har fungerat mycket bra. Sen var det för kallt i vattnet (13° eller mindre...).

Första anblicken var inte för hemsk men den stora chocken kom på spolplattan när jag gick på med högtryckstvätten. Jag började på babordssidan och det blev inte helt rent men eftersom jag ändå tänkt att matta ner ytan och gå på med ett lager till så funderade jag inte så mycket på det. På styrbordssidan blev det annorlunda för där släppte Tiger Coat epoxyn i stora sjok förutom några små ytor där den envist satt kvar.

När jag målade i våras väntade jag länge för att få tillräcklig temperatur för härdningen. Jag målade en skrovhalva efter jobbet en eftermiddag/kväll, sedan andra sidan och sedan tillbaka för lager två. Totalt tog målningen alltså fyra kvällar i rad. På babordssidan sitter det bra medan på styrbordssidan släppte andra lagret från första lagret.

Efter sista målningen fick båten stå kvar på land i tio dagar för efterhärdning innan jag sjösatte i det kalla vattnet.

Jag använde en burk till en skrovhalva för varje lager. Som det verkar är det alltså sista burken/målningen som det hänt något med. Antingen är det själva färgen i den burken som inte var bra eller så har något hänt med ytan mellan målningarna. Det som talar för att det är färgen som var felaktig är att det släppt på hela den sidan och inte bara på någon bit.

Jag gillar tanken på att ha en helt giftfri botten men nu kommer jag att ta en ordentlig funderare inför våren. Som det känns nu kommer jag inte att lita på Lefant Tiger Coat utan istället matta ner ytan och lägga på något annat.

Komplettering 2016-10-21
Lefant har svarat på mitt mail;

"Tack för ditt mail och vi beklagar att stött på problem,

Varför färgen släpper beror på att den inte fått tillräcklig vidhäftning mot det underliggande skiktet. Anledningen till att vidhäftningen inte är tillräcklig kan uteslutande bero på två faktorer, antingen har ytan hunnit bli för hård så att det nya skiktet inte kan vidhäfta ordentligt, varför det är förekommande endast på en av sidorna kan i sin tur bero på olik yttemperatur, t.e.x. skugg- och solsida, att ena sidan varit exponerad för vind m.m. Ett annan orsak skulle kunna vara otillräcklig rengöring mellan skikten, när epoxi härdar bildas en vaxhinna som måste avlägsnas mellan skikten. Alla de burkar du har använt kommer från samma batch, vilket innebär att innehållet är precis detsamma när de lämnat vår produktion."

Komplettering 2017-03-11
Jag kommer inte att fortsätta med Tiger Coat då jag inte litar på att produkten fungerar ordentligt. Om det beror på att jag gjort fel, att produkten varit felaktig eller olyckliga temperatur/väderförhållanden vet jag inte men är den så känslig så är den inget för mig som jobbar utomhus.

torsdag 20 oktober 2016

Höstrea och pund


Nu börjar höstrea hos de flesta båttillbehörsfirmor och pundet har fallit en hel del. Kanske dags att jämföra priser i England med reapriser hemma?

Det blir nog inga stora jobb på båten till nästa säsong men motorn börjar sjunga på sista versen (1996) och sjöstället likaså även om det inte är lika gammalt. Motor köper jag nog inte via internet men sjöställ spelar ju ingen roll varifrån paketet kommer.

Följ pundet:
https://www.forex.se/Valuta/Valutagrafer/?c=GBP

söndag 16 oktober 2016

Dags att ta upp båten



Nu är båten förberedd för avmastning och prylarna ska ses över innan de läggs in i förråden.

Jag ligger på den nedre delen av skalan när det gäller puts och finish på båten men prylarna ska fungera och kollas. När masten ligger på däck så drar jag ur alla fall och ersätter med draglinor. Linorna och block tvättas osv. Jag återkommer med mer om detta...

Tips för avmastning finns bl a på OXSS hemsida. Skrolla ner på sidan;
http://idrottonline.se/OxelosundsSS-Segling/Kolbat/anvandarinstruktionformastkran

lördag 15 oktober 2016

Sista seglingen för i år


Det sägs att man ska skippa första och sista åket (gäller egentligen utförsåkning) för då är skaderisken störst. Jag tänkte att det här skulle bli sista seglingen för året men ändrade mig och skippar morgondagens sista åk istället.

Vind 9-15 m/s från 100° ger en lite öppen halvvind ner till Lilla Alen och en brant halvvind hem. Lite besvärlig sjö för det låg gammal dyning under och drygt meterhög ny sjö ovanpå så där fanns slätvatten och gropar...

Det har blivit 44 stycken soloseglingar under året. Det var en sen sjösättning pga epoxybehandlingen av botten. Tyvärr har det varit väldigt kallt i vattnet från början av juli så 5:e augusti är senaste gången jag tvättat botten. Får se på fredag om det går att spola bort med högtryck eller om det blir slipning.

Nikon Key Mission 170

Picture: http://www.nikonusa.com/en/nikon-products/product/action-camera/keymission-170.html?icid=action_cat:button_specs:2:action:170:091916:specs_pdp#tab-ProductDetail-ProductTabs-TechSpecs

Ny liten kamera som både filmar och tar bilder. Massor av olika fästen finns och en fjärrkontroll så man har chans att sätta igång filmning när det händer saker.

Formatet är nästan onödigt smidigt med 66 x 46 x 42 mm. Batterierna ska räcka till 250 bilder eller 60 minuter film.

Läs mer:
http://www.nikonusa.com/en/nikon-products/product/action-camera/keymission-170.html?icid=action_cat:button_specs:2:action:170:091916:specs_pdp#tab-ProductDetail-ProductTabs-TechSpecs

fredag 14 oktober 2016

Rekordförsök jorden runt

Picture: https://www.facebook.com/gaetanomuravelista/?pnref=story

I morgon ska Gaetano Mura starta sitt rekordförsök jorden runt från Sardinien. Han seglar en Manuard BM 40 Class 40 och seglingen sker "unassisted" solo nonstop jorden runt.

Hoppas att de fixar en plottingsida där man kan se hur han ligger till!

Nuvarande rekordinnehavare är Guo Chuan som seglade en Akilaria II Class 40 på 137 dygn från Qingdao i Kina och tillbaka.

Uppdatering 2016-10-21
Gaetano har gått in i hamn i södra Spanien. Jag gissar att han insåg att de farter han haft i Medelhavet har varit alldeles för dåliga och gör det svårt at ta igen senare.

Komplettering 2016-10-22

Gaetano Mura stannar i Puerto Banus, nära Marbella, Spanien. Ett depåstopp med slutförandet av tekniska formaliteter som krävs för certifiering av rekordförsöket på jorden runt solo, från Gibraltar till Gibraltar.

Läs mer:
https://www.facebook.com/gaetanomuravelista/?pnref=story

http://www.gaetanomura.com

http://racerocruiser.blogspot.se/search?q=jorden+runt

Följ seglingen via YB-Trac:
http://www.gaetanomurarecord.com/la-rotta/

lördag 8 oktober 2016

1/4 ARC på Bråviken


Kanske en lite kryptisk rubrik men sammanräknat blir de seglade rutterna på bilden ett fjärdedels ARC (Atlantic Rally for Cruisers). Lite olika ambitionsnivå men all segling har sin charm tycker jag och soloseglingar på Bråviken kan ju vara en bra träning för längre seglingar!

Under sommaren har jag varit ute i vindar från 0 till 17 m/s och alla segel i garderoben har fått någon stund uppe i riggen. Nya storseglet från Doyle (Stratis ICE) har varit fantastisk och jag är mycket nöjd att jag bara valde ett rev mot två som det gamla storseglet hade. Ett rev räcker gott här och blir det för stort ändå får jag väl ta ner det helt.


Favoritsegel nummer två är den självslående focken (också Doyle Stratis ICE) är nu inne på sin tredje säsong och av det märks inget! Även den nya hårdvindsfocken har varit mycket användbar. Jag beställde den lite större än den gamla hårdvindsfocken och med lite form för att den skulle orka dra genom våra korta och branta vågor på Bråviken.

onsdag 5 oktober 2016

MMW 30 Offshore

Picture: http://www.mestralmarineworks.com/mmw-30-offshore

Mestral Marine Works är en en bekantskap för mig. De har, vad jag kan se, en 40-fotare seglande och 30-, 33- och 36-fotare i pipeline. 30-fotaren finns i en Inshore- och en Offshoreversion och den senare är förmodligen mest intressant. Än har de ingen skiss på inredningarna men kika på de större båtarna så finns några kul lösningar med flyttbara hängkojer som fungerar bra både att sitta i och att ligga i.

De bilder från produktion som finns visar ett modernt varv med injektionsgjutning. Det ger bra koll på glashalt och styrka.

Rorsmansplatsen verkar ge bra koll på allt för solosegling. Ruffnedgången kräver lite akrobatik men det borde vara överkomligt och jämfört med en Mini 650 så är den säkert rymlig inuti.

Längd: 9,15 m
Bredd: 3,15 m
Djup: 2,20 m
Vikt: 2.000 kg

Läs mer:
http://www.mestralmarineworks.com/mmw-30-offshore