torsdag 31 december 2015

Solosegling jorden runt

Picture: http://www.vendeeglobe.org/data/medias/download/parcours_2012.jpg    

Att segla solo jorden runt är en stor prestation oavsett om det sker ”varma rutten” via Panama- och Suezkanalen eller om det sker söder om Kapen. Det här är tänkt att handla om det senare.

Jag kan börja med att dra några milstolpar för solosegling söder om kapen.

Första seglingen man känner till var Joshua Slocum med båten Spray och hans segling varade mellan 1895 och 1898. Han seglade dock inte runt Kap Horn utan genom Magellans sund.

Sir Francis Chichester seglade solo runt jorden med ketchen Gipsy Moth IV 1966-1967. Han stannade i Sydney och den seglade tiden var 226 dygn.

Andra riktigt stora milstolpen var första solo nonstopseglingen jorden runt av Sir Robin Knox-Johnston med ketchen Suhaili 1968-1969. Seglad tid var 313 dygn.

Andra värda att nämna är t ex dame Naomi James som var första kvinna som seglade jorden runt solo södra rutten med båten Express Crusador. Hon stannade i Kapstaden och Falklandsöarna samt fick saker levererade vid ett möte utanför Hobart och seglade tiden var 260 dygn.

Tävlingar som BOC Challenge och senare Vendée Globe har gjort solosegling jorden runt till den ultimata utmaningen för seglare. Nästa höst startar 8:e upplagan av VG och hittills är det 27 seglare som är anmälda eller har anmält intresse.

Enda svensken (vad jag vet) som soloseglat jorden runt söder om kapen är Kurt Björklund med sin Monsun 31 Golden Lady 1980-1981. Han stannade i Kapstaden, Hobart och på Falklandsöarna och hans seglade tid var 331 dygn.

På senare år har den mesta uppmärksamheten gått till Vendée Globe samt rekordseglingarna med trimaraner där Francis Joyon, dame Ellen Macarthur och Tomas Coville är de som haft titeln (de två första) eller försökt sig på rekordförsöket (TC).

Lite i skymundan har Guo Chuan seglat solo och nonstop runt jorden i en Class 40 från Qingdao i Kina och tillbaka. Det innebär en aningen kortare rutt än från Frankrike/England men det är 21.600 nm och seglingen godkänns som rekord med 137 dygn.

Just nu har det varit två personer som varit ute för att slå Chuans rekord. Tyvärr har bägge tvingats att ta ett stopp i Kapstaden pga en brunnen regulator till Watt&Sea-generatorn (Joe Harris) och en skadad fot (Henrik Masekowitz). Harris kommer att fortsätta efter reparationerna av sin Class 40 Akilaria RC2 och hoppas att kunna slå 137 dygn seglad tid även om det inte blir nonstop. Masekowitz är hemma i Tyskland för en operation av foten och framtiden är oklar just nu om han fortsätter varvet med sin Class 40 Akilaria 1.

Jules Verne Trophy är den officiella rekordbanan jorden runt:
The Jules Verne Trophy's starting point is defined by an imaginary line between the Créac'h lighthouse on Ouessant (Ushant) Island, France, and the Lizard Lighthouse, UK. Circumnavigate the world leaving the capes of Good Hope, Leeuwin, and Horn to port. Cross the starting line in the opposite direction.

Vad är kvar att göra? Jo som svensk är det väl att segla solo nonstop jorden runt och skulle man göra det i en katamaran*** så skulle man bli först tvåa i världen med det. Själv ska jag glädja mig åt mitt nya storsegel från Doyle och fortsätta att korsa Bråviken solo på alla ledder under 2016. Kanske vågar jag mig ända bort till Landsort? ;-)


*** Komplettering 2016-05-05
Jag har hittat en katamaranseglare som seglat solo nonstop jorden runt - Henk de Velde. Det var 1996 som han seglade 71-fots katamaranen C1000 jorden runt på 119 dygn.

*** Komplettering 2016-10-15
Idag startade Gaetano Mura från Sardinien i en BM Class 40 och ska försöka slå Chuans rekord.


Läs mer:

Slocum/Spray:

Chichester/Gipsy Moth IV:

Johnstone/Suhaili:

James/Express Crusader:

Vendée Globe:

Kurt Björklund/Golden Lady:

Guo Chuan/Qingdao:

Joe Harris/Gryphon Solo2

Henrik Maskowitz/Croix du sud:

World Sailing Speed Record Council:

Jules Verne Trophy:

onsdag 30 december 2015

Vendée Globe 2016-2017

Picture: http://www.vendeeglobe.org/en/skippers-2016.html

Kappseglingen Vendée Globe är "Everest" för de flesta shorthandedseglare och blir 2016 års höjdpunkt för en del av oss "armchair adventurers". Det går vart 4:e år och nytt för nästa upplaga är att vissa delar på båtarna är entyp. Nu är det också fritt fram för foils på alla ledder och det innebär att toppfarten för båtarna ökar markant men också risken för tvärnit och eventuellt haveri.

Under årets Transat Jaques Vabre så debuterade ett antal av de nya foilbåtarna och manfallet blev stort. Lärpengar men bra sådana för de som ligger ute redan nu och testar!

Vendée Globe seglas solo och nonstop jorden runt och rekorddeltagandet var 2008-2009 då 30 båtar startade men enbart 11 st tog sig i mål. Nu är det 15 klara och 12 stycken som föranmält sig. Bra med tanke på läget i världen nu. De flesta "tunga namnen" finns med på listan redan men visst vore det kul att få se Sam Davies, Dee Caffari, Miranda Merron, Sophie Ciszek och några fler tejer i startfältet!

Läs mer:
http://www.vendeeglobe.org/en/skippers-2016.html

tisdag 29 december 2015

Kelly K33

Picture: http://www.kellyyachts.com/en/yacht/K33/The-project

Kell K33 är en fullt inredd cruiser/racer men ändå hyfsat lätt i förhållande till de flesta andra moderna produktionsbåtar i samma storlek. Inredningslayouten är också kul med toaletten centralt vid nedgången. De dubbla stickkojerna når man via gång på vardera sidan om toaletten.

Längd: 10,00 m
Bredd: 3,19 m
Djup: 2,00 m
Vikt: 4.200 kg
SA Kryss: 62 m2

Läs mer:
http://www.kellyyachts.com/en/yacht/K33/The-project

måndag 28 december 2015

Akilaria 40 RC3

Picture: https://www.facebook.com/Akilaria.shipyard/?fref=ts

Class 40 är en boxregel där ett antal max- och minmått måste uppfyllas. Akilaria är ett av varven som har hängt med länge och RC3 är alltså den 3:e versionen från Akilaria. De nya båtarna har masten längre bak, mer rocker (bottenkurvan från för till akter) och mer rundad akterspegel. De går bättre i lättare vindar och på kryss och har oftast lyckats behålla samma fart på hårdare undanvindar.

Som de flesta Clas 40-varven så skräddarsyr Akilaria båtarna till beställarna förutom skrov- och däcksformen. Letar man begagna båt så gäller det därför att jämföra noga så man hittar den som passar de egna tankarna bäst.

Längd: 12,18 m
Bredd: 4,50 m
Djup: 3,00 m
Vikt: 4.500 kg
SA Kryss: 115 m2

Läs mer:
http://www.akilaria.com/RC3_temp.htm

https://www.facebook.com/Akilaria.shipyard/?fref=ts

söndag 27 december 2015

Reacher 780

Picture: http://www.reacher780.com

De senaste åren har det kommit massor av trailerbara och övernattningsbara seglare. Många ser kul ut medan andra kanske inte lockar mig så mycket. Reacher 780 tillhör kategorin som vore kul att se mer av.

Titta på sittbrunnen som är utformad så att det redan vid leverans är enkelt att solosegla båten. Dit med en autopilot så är det bara att njuta. På skisserna ser det ut som om roderlänkningen sitter under däck och det innebär att man kan montera autopiloten där och kan välja t ex Raymarine EVO 200 som sitter permanent monterad och enkelt sätts på med en knapptryckning ;-)

Invändigt är den enkel i basversionen med en v-koj fram som kan bli dubbel och en dubbelkoj bak. I mitten pentry- och navigationshurts. Klen är uppdragbar och har en trumma som inkräktar lite i ruffen men det är som alltid en balans mellan funktion och design. Här har funktionen fått styra.

Bredd och vikt gör att båten är enkelt trailerbar om man skaffar en trailer med sidorullar ända bak så att kölbulben inte stoppas av en centrerad rulle som de flesta standardtrailers har.

Längd: 7,80 m
Bredd: 2,54 m
Djup: 0,50 - 1,80 m
Vikt: 1.150 kg
Köl: 525 kg
Stor: 25,1 m2
Fock: 17,5 m2
Gennaker: 65 m2

Läs mer:
http://www.reacher780.com

lördag 26 december 2015

X-Treme 3...?

Picture: https://www.facebook.com/gforceyachts

G-Force Yachts har gläntat på dörren via sin Facebooksida för en ny modell. Modellbeteckniningen börjar på en 3:a och kanske är det en modifierad version av den 30-fotare de skissat på tidigare. Mer info kommer i början av nya året...

Komplettering 2015-12-28
"We have worked before on the concept of the X-Treme 30 indeed being a bigger X-Treme 25 but as well a sportsboat. However this model which will truly come alive is more a smaller X-Treme 37. In fact a flatout racer as all our yachts."

Komplettering 2016-01-01
Det framgår nu på G-Force Yachts Facebooksida att det blir en 32-fotare.

Läs mer:
https://www.facebook.com/gforceyachts

onsdag 23 december 2015

måndag 21 december 2015

Kolfiberrodret - kappsegling 11 juni

Picture: https://www.facebook.com/kolfiberrodret/?fref=ts

Danska Silverrodret är en solokappsegling som tar dryga dygnet. Det har pratats lite i Sverige om att försöka arrangera något liknande och No-Crewgänget har ju kört Roblon One Star. Det går till största delen utomskärs och har därmed en hel del säkerhetskrav.

Nu kommer Kolfiberrodret som går mer inomskärs även om man är ute och snurrar bland de yttersta skären. Startfältet är begränsat till 50 båtar och i Facebookevenemanget så är 4 st angivna som Kommer och 13 st Intresserade.

Läs mer:
https://www.facebook.com/kolfiberrodret/?fref=ts

Roblon One Star i år start 17 juni:
http://www.no-crew.se/robline-one-star/

söndag 20 december 2015

Evosion 35

Picture: http://www.evosion.dk/evosion-35/race/

Evosion 34 Vivace känner säkert några till och sen tog varvet fram ett koncept på en aningen större raceversion. Tyvärr har den aldrig realiserats (vad jag vet) men skrovet ser fint ut och vikt respektive segelyta verkar bra.

En annorlunda sak är storseglet där de har två fall varav ett sitter ca 1,5 meter lägre än det vanliga. Det nedre fallet sträcker man upp som om det vore det vanliga sedan reglerar man tvisten av toppen med det övre. Varvet kallar det för E-Twist och anser sig hittat något unikt.

Längd: 10,50 m
Bredd: 3,30 m
Djup: 2,12 m
Vikt: 3.000 kg
Köl: 1.200 kg
Stor: 39 m2
Fock: 30 m2
Gennaker: 120 m2

Läs mer:
http://www.evosion.dk/evosion-35/race/

lördag 19 december 2015

T10

Picture: http://www.tboat.com/T10/T10.html

Steve Thompson har ritat många roliga båtar med en gemensam nämnare att de är lätta och har bra med segel. Inredningen är oftast enkel med ett basinrede utan något regnskogsträ. Funktionen finns för dem där det är viktigt men designfreaksen och traditionalisterna kammar noll...

Längd: 10,0 m
Bredd: 3,0 m
Djup: 2,6 m
Vikt: 2.600 kg
SA krysställ: 68,4 m2

Läs mer:
http://www.tboat.com/T10/T10.html

fredag 18 december 2015

Next 33

Picture: http://nextmarine.it/next33/#prettyPhoto

Next 37 har funnits i några år och har väl inte gjort några fantastiska resultat än men varvet fortsätter med en 45:a och den här 33:an.

Den nya 33:an är flushdäckad och väger "bara" 500 kg mindre än lika stora cruiser/racern XP33 och har ungefär lika mycket segel. Kul i alla fall att de försöker och framtiden får utvisa hur de presterar.

Längd: 9,98 m
Bredd: 3,50 m
Djup: 1,85 m
Vikt: 3.500 - 3.800 kg
Köl: 1.500 kg
Stor: 34 m2
Fock: 29 m2
Gennaker: 150 m2

Läs mer:
http://nextmarine.it/next33/#prettyPhoto

torsdag 17 december 2015

Shaw 950 - sjösatt

Picture: https://www.facebook.com/Shaw-Yacht-Design-43786178203/?fref=ts

Nu är första exemplaret av Shaw 950 sjösatt. Kanske den mest ideala storleken på båt?

Läs mer:
https://www.facebook.com/Shaw-Yacht-Design-43786178203/?fref=ts

http://www.shawyachtdesign.com/Performance-keelboats/Shaw-950/

måndag 14 december 2015

Flytväst

Picture: http://ssrs.brandstore.net/Product/Product3.aspx?id=35168&menuid=&path=

På de flesta kappseglingar är det numera krav att man ska ha flytväst på sig. Normalt står det inget om kraven utan en vanlig seglarväst duger bra. Vill man vara med på havskappsegling är kraven på flytvästar högre med bl a 150N flytkraft, ljus, reflexer, grenband mm.

Jag har ett par stycken uppblåsbara västar i båten men använder allt oftare den gamla seglarvästen för att den inte trycker på nacken, den värmer, den går att ha innanför jackan så det är lätt att variera klädseln och slutligen så är den ett skydd för revbenen om man skulle ramla mot t ex en winsch.

Sjöräddningssällskapet säljer ett antal bra saker och där finns en förstärkt seglarväst med 70N flytkraft, säkerhetssele, grenband och bra reflexer.

Läs mer:
http://ssrs.brandstore.net/Product/Product3.aspx?id=35168&menuid=&path=

söndag 13 december 2015

Seaquest RP 36

Picture: http://se.yachtworld.com/baatar/2004/Seaquest-RP-36-2899215/country.spanien#.Vm058oQ9WXg

Seaquest RP 36 är ytterligare ett bevis på att det går att bygga betydligt lättare cruiser/racer än vad de flesta tillverkare gör idag. Lite mindre regnskogsträ och vikttänk istället för designtänk med en massa extra lock som gömmer och möglar tampar osv.

Det här exemplaret finns till salu i Spanien för en rimlig summa. Skicket ser bra ut på bilderna men givetvis måste man besiktiga en båt på plats innan man kan bedöma lämpligt bud. Generellt kan man säga att engelska båtar är mycket hårt seglade, de franska är snäppet mer välskötta och de tyska är nästan i nivå med skicket på de svenska båtarna. Sen finns det givetvis alltid undantag - hitta dessa så kan ni göra klipp!

Längd: 36 fot ≈ 10,97 m
Bredd: 3,30 m
Djup: 2,20 m
Vikt: 5.100 kg
SRS: finns inget men skulle ligga runt 1,33

Läs mer:
http://se.yachtworld.com/baatar/2004/Seaquest-RP-36-2899215/country.spanien#.Vm058oQ9WXg

fredag 11 december 2015

Watt&Sea generator

Picture: http://www.wattandsea.com/en/racing-hydrogenerator

Watt&Sea generator är en fiffig sak för att få tillräckligt med ström i båten för navigation, autopilot osv. Den är uppfällbar och man kan ha två fästen på akterspegeln så den når ner i vattnet även när det lutar. Den finns i olika modeller och den på bilden är racingvarianten som kräver lite mer fart innan den börjar ladda men i gengäld ger mindre motstånd.

Höjd: 80 cm
Utstick: 45 cm
Vikt alu: 8,5 kg
Vikt kolfiber: 6,5 kg
Effekt: 600W
Min fart: 5 knop

Läs mer:
http://www.wattandsea.com/en/racing-hydrogenerator

torsdag 10 december 2015

Pogo 40 S3

Picture: https://www.facebook.com/Pogo-Chantier-Naval-Structures-263630182346/?fref=ts

Pogo 40 S3 är en av mina drömbåtar - inte för att den är bekväm inuti utan för att den är som X-yachts var på 80-talet dvs klar för segling redan när den kommer (om man betalat tillräckligt...).

Titta på sittbrunnen hur bra allt sitter och de fina ryggstöden som även ger bra väderskydd! Pogo har stått sig bra med start i Pogo 1 som var en Mini 650, Pogo 2, Pogo 850, Pogo 40, Pogo 40 S, Pogo 10.50, Pogo 40 S2, Pogo 50, Pogo 12.50, Pogo 30, Pogo 40 S3, Pogo 3, Pogo 36 (hoppas jag fick ungefär rätt ordning).

Båten är en Class 40 som är en boxregel med ett antal min- och maxmått. Siffrorna nedan är ett axplock. Alla Class 40 ska klara kraven för ISAF OSR Cat1 och nu går det också att få de flesta fabrikat uppgraderade med mer flytmedel och vattentäta skott så de klarar den högsta klassen Cat0.

Längd: 12,18 m
Bredd: 4,50 m
Djup: 3,00 m
Vikt: 4.500 kg
SA kryss: 115 m2

Läs mer:
http://www.pogostructures.com/en/racing-sailboats/pogo-40s3/

https://www.facebook.com/Pogo-Chantier-Naval-Structures-263630182346/?fref=ts

onsdag 9 december 2015

Langan 55

Picture: http://langandesign.com/project/sy-zing-3/

Langan Design Partners har modellerat fram en båt som jag gillar uteseendet på och dessutom verkar den både snabb och relativt lättseglad trots storleken, backstagen och köl/centerbord. Tar man bara allt i logisk ordning så behöver det inte bli alltför stressigt ens shorthanded.

Invändigt är den ett föredöme då man inte laddat in några ton regnskogsträ utan bara har en spartansk inredning för 2-4 personer - resten får sova på segelsäckar utifall någon skulle vilja köra med full besättning...

Längd: 16,75 m
Bredd: 4,80 m

Läs mer:
http://langandesign.com/project/sy-zing-3/

Video:
https://vimeo.com/84189932

tisdag 8 december 2015

Neo 400

Picture: http://www.neoyachts.com/index.html

Neo 400 har, liksom tidigare publicerade Neo 350, en mycket intressant inredning. Varför lägga massor med vikt och pengar på en separat förpik när man kan få till en mycket smart inredning på det här sättet! Dessutom skriver de en sann sak - långa segelpåsar får plats på salongsdurken (in under bordet) utan att vika dom på mitten.

Varvet har lyckats att hålla vikten låg och kölen är hissbar för att komma in i grundare hamnar. Det angivna IRC-mättalet skulle motsvara ca 1,48 i SRS-mättal vilket är mycket högt (snabb båt) för storleken.

Längd: 12,15 m
Bredd: 3,99 m
Djup: 1,60 - 2,60 m
Vikt: 4.600 kg
Köl: 2.600 kg
Stor: 55 m2
Fock: 50 m2
Gennaker: 170 m2

Läs mer:
http://www.neoyachts.com/index.html

måndag 7 december 2015

Elliott 30 begagnad

Picture: http://www.farryachtsales.com/sales/boat/elliott-30-overload

Trång, blöt men oh vad kul den verkar ;-)

Canting keel och centerbord gör den lätt och att den fortfarande kan bära bra med segel på kryssen. Längst ner på sidan som länken nedan går till så hittar ni några videoklipp. Kika och njut!

Tyvärr finns den på andra sidan av jorden men den går att tråckla in i en standard 40-fots container så frakten till EU-ropa behöver inte innebära konkurs.

Längd: 9,00 m
Bredd: 2,45 m
Djup: 2,70 m
Vikt: 1.800 kg
Köl: 900 kg
Segel: massor...

Läs mer:
http://www.farryachtsales.com/sales/boat/elliott-30-overload

söndag 6 december 2015

Dinamica 940

Picture: http://www.dinamicayachts.com/index.php?lang=en

Dinamica 940 är en av många slanka dag/weekendseglare från Centraleuropa eller Italien. I det här fallet är det en kombination då det är ett tysk/italienskt projekt.

Inuti finns plats för fyra kojer, den obligatoriska porta-pottin samt kylbox. Kölen finns i flera olika alternativ där den hissbara säkert är vanligast pga de grunda hamnarna i alpsjöarna. Båten är lite för tung för att vara enkelt trailerbar men tack vare bredden går det fortfarande bra om man har BE-körkort och en stor dragbil eller om man väljer att ta den på lastbil så behövs inga bredlasttillstånd.

Riggen är enkel med kolfibermast, dubbla spridare men inget akterstag eller backstag som kräver passning vid gippar. Kanske lite jobbigare att få bort sagget på förstaget men med rätt assistans från segelmakaren ska det gå att få till det också.

Längd: 9,40 m
Bredd: 2,30 m
Djup: 1,55 - 2,10 m
Vikt: 2.200 kg
Köl: 1.170 kg
Stor: 36,0 m2
Självslående fock: 19,0 m2
Gennaker: 78,5 m2

Läs mer:
http://www.dinamicayachts.com/index.php?lang=en

lördag 5 december 2015

JK28

Picture: http://www.jk28.org/

JK28 är en båt som härstammar från de tyska "jollenkreuzer" dvs övernattningsbara förvuxna jollar som är lätta att traila. I Tyskland är det mycket svårt att få tag på hamnplatser och därför måste många förvara båtarna på land.

Ritad av kända Judel/Vrolijk som ofta lyckas att få till bra allroundegenskaper. Fyra kojer, plats för toa och ett litet pentry inne i ruffen även om det grunda skrovet gör att ståhöjd inte är att tänka på.

Längd: 8,50 m
Bredd: 2,55 m
Djup: 0,20 - 1,75 m
Vikt: 1.030 kg
Barlastat centerbord: 230 kg
Stor: 18,8 m2
Fock: 12,6 m2
Gennaker: 58 m2

Läs mer:
http://www.jk28.org/

fredag 4 december 2015

Segelkoll/service



Liksom förra hösten lämnade jag in seglen för översyn hos Doyle i Linköping. Igår åkte jag ner till Harkenkvällen de arrangerade. Informationen var kanske lite väl basal men en bra påminnelse och lite kul mingel i pausen.

Protokollet ovan är för min självslående Doyle Stratis carbon fock som gått två säsonger. Betyg 6 är toppbetyget och enda problemet (även förra gången) är att den ligger på maxmått och går nära masten. När masten är blöt så klibbar segeldukstailsen fast och dras loss. Men det kanske man kan leva med för seglet är suveränt!

Läs mer:
http://www.doylesweden.se

Dragigt på viken


Stormen Helga har gett betydligt hårdare vindar än vad stormen Gorm gjorde häromdagen. Bilden är tagen några timmar före kulmen men det var svårt att stå kvar ute på klipporna.

När jag sedan cyklade hem från Femöre brakade ett träd ut över vägen 10 meter framför cykeln och jag fick lyfta cykeln över några andra. Tur jag inte hade bil...

Alla tåg söder om Stockholm är inställda ikväll och tydligen är många vägar i Sörmland blockerade av träd. Låter lite som höststormen 1969.

I morgon får jag gå ner och titta till båten...

tisdag 1 december 2015

Ofcet 32

Picture: https://www.facebook.com/events/168888260132987/

Jag skrev en första hint om den nya Ofcet 32 för någon månad sedan. Nu har jag hittat en bild till på Facebook. Håll till godo med Marc Lombards senaste. Kanske kan den också ge någon föraning om hur en efterföljare till Figaro II kommer att se ut?

Läs mer:
https://www.facebook.com/events/168888260132987/

http://ofcet650.fr/creation-du-chantier-ofcet/