lördag 31 oktober 2015

T-34

Picture: http://www.tyachts.com/index.php/t-34.html

T-34 är också en ganska lagom båt som är hanterbar solo, fungerar med full besättning och kan cruisas. Man varför lägger man en akterkoj på tvären och varför har de lagt dit "katapultdiskhoar" som slänger ur sig allt vid minsta sjögång? Diskhoarna är lätt att byta till något med vertikala kanter istället för skålarna men akterkojerna är mer jobb...

Båten finns med kofibermast och rorkult som jag gillar bättre än rattstyrning. Det blir enklare under solosegling att växla mellan att styra själv och autopilot förutsatt att man fortfarande kan montera autopiloten på kvadrant.

Längd: 9,99 m
Bredd: 3,30 m
Djup: 2,20 m
Vikt: 3.700 kg
Köl: 1.350 kg
Stor: 39 m2
Fock: 28 m2
Gennaker: 100 m2

Läs mer:
http://www.tyachts.com/index.php/t-34.html

fredag 30 oktober 2015

Summit 35

Picture: http://www.summit-yachts.com/Summit-35

Summit 35 är ritad av Mark Mills och verkar vara en bra kombination av kappseglingsbåt och cruiser. Tillräckligt med utrymmen för familj eller kompisar och tillräckligt lätt och tillräckligt med segel för att fungera som fockbåt även i våra krabba vågor där en genua egentligen drar effektivare.

Inredningen består av dubbla stickkojer, navbord och pentry, salong, toa och en trång förpik som man kanske lika gärna kan skippa till förmån för stuv av blöta segel...

Längd: 10,70 m
Bredd: 3,48 m
Djup: 2,20 m
Vikt: 4.950 kg
Köl: 2.400 kg
Stor: 44,16 m2
Fock: 31,28 m2
Gennaker: 135 m2

Läs mer:
http://www.summit-yachts.com/Summit-35

onsdag 28 oktober 2015

JPK 45

Picture: http://www.jpk.fr/?titre=jpk-45---projet&mode=voilier_jpk&id=924

JPK 45 är egentligen en cruiser men JPK-varvet har en bakgrund som tillverkare av kappseglingsbåtar och 45:an ingen vanlig cruiser utan både genomtänkt och lättare än de flesta andra.

Det finns några olika inredningslösningar presenterade och alla har långpentry i salongen. Inte mitt förstahandsval men kanske kan varvet stå till tjänst med egna varianter? Till några av de andra båtarna erbjuder de ett brett spektra av options i form av olika kölar, enkelt eller dubbla roder osv så en alternativ pentrylösning är enkel i sammanhanget.

Riggen har svepta spridare och en hårdvindsfock på ett hissbart inre förstag. Kanske är JPK 45 en bra båt för den första svensk som ger sig på att segla solo nonstop jorden runt? Kurt Björklund är ju enda svensken som seglat solo jorden runt söder om Kap Horn osv men han seglade inte nonstop utan stannade till i Kapstaden, Hobart och på Falklandsöarna. En stor prestation trots uppehållen!

Längd: 13,50 m
Bredd: 4,50 m
Djup fällköl: 1,50 - 2,95 m
Vikt: 8.500 kg
Köl: 3.200 kg
Stor: 53 m2
Genua: 60 m2
Spinnaker: 160 m2

Läs mer:
http://www.jpk.fr/?titre=jpk-45---projet&mode=voilier_jpk&id=924

måndag 26 oktober 2015

Modulo 105

Picture: http://www.windtech.ch/moduloboats/galerie_eng/105.htm

Modulo 105 är ingen känd båt på våra breddgrader men den skulle säkert fungera bra även hos oss. Med hjälp av stor gennaker och Code Zero kan man lura "vattenlinjeåkning" och segla upp till ett högt SRS-tal.

Lite då och då finns det också någon Modulobåt (93 eller 105) på begagnatmarknaden och nu finns en 105:a med kevlarskrov som har bantat vikten ytterligare 350 kg.

Längd: 10,50 m
Bredd: 3,15 m
Djup: 2,20 m
Vikt: 2.150 kg
Köl: 800 kg
SA kryss: 73 m2

Läs mer:
http://www.windtech.ch/moduloboats/galerie_eng/105.htm

Begagnad:
http://www.bachyachting.nl/yachts/html/yacht_santarelli_modulo_105_aid-1591.htm

söndag 25 oktober 2015

Begagnat - Fiumanka 33

Picture: http://www.bachyachting.nl/yachts/html/yacht_fiumanka_33_aid-1821.htm

En racer/cruiser behöver inte vara ny. Det finns mängder av roliga begagnade båtar till salu och alpsjöarna Tyskland/Schweiz samt Kroatien är två ställen som är lämpliga att leta på.

Fiumanka 33 är en båt som jag inte hittar någon tillverkare för men nu finns en begagnad till salu via bl a Bach Yachting. Vikten på den längden är klart bra utan att vara extrem. Inuti finns faktiskt möjlighet till åtta personer att sova även om hälften är lämpligare för att ha plats till prylar också.

Längd: 9,99 m
Bredd: 3,35 m
Djup: 2,40 m
Vikt: 2.100 kg
Köl: 950 kg

Läs mer:
http://www.bachyachting.nl/yachts/html/yacht_fiumanka_33_aid-1821.htm

Eryd 43 Grand Prix

Picture: http://eryd.com/en/progetti/eryd-43-grand-prix/

Eryd 43 Grand Prix är ett projekt än så länge men eftersom Eryd-varvet har lyckats att få ut sin 30-fotare i ett par versioner så kanske de lyckas även med en större båt. Förutom Grand Prix så har de skissat på en 43 Sports Cruiser med mer ruff, tofter i sittbrunnen och 1.300 kg mer vikt. Är det samma skrov så blir nog tyvärr inte resultatet så bra med så mycket mer vikt.

Om man jämför 43 Grand Prix med en Class 40 så är 43 GP klart slankare, väger samma och har nästan samma segelyta och djupgående. Den borde kunna passa bra i de förhållanden vi har på svenska ostkusten med lättare vindar och lika ofta kryss eller sträckbog som undanvind. Djupgåendet sätter ju vissa hinder men en jolle och svajankring löser det.

Lite mer frågande är jag inför stävens utformning som kan ge en effektiv tvärnit när man doppar nosen i de krabba vågorna vi har här.

Längd: 13,00 m
Bredd: 3,88 m
Djup: 3,10 m
Vikt: 4.500 kg
SA Kryss: 115 m2

Lär mer:
http://eryd.com/en/progetti/eryd-43-grand-prix

fredag 23 oktober 2015

Quiz 20 oktober - svar Svartahällsbåden

Picture: http://kartor.eniro.se

Sjömärket på bilden (här) var Svartahällsbåden som ligger vid en av farlederna in mot Oxelösunds hamn. Enslinjen Ljungskär/Bjurshalsen är bra att ha när man kommer söderifrån över Bråviken.

Jag har ett kul minne från en nattsegling (augusti) med dundrande läns över Bråviken och så in via den fina enslinjen. När man sen ska svänga in mot hamnen är det svårare att hitta nästa enslinje bland alla lampor i hamnen och på motorvägsbron. Det här var på 80-talet och före de fina röda lysprickarna kom på plats.

Kika på sjökort på nätet:
http://kartor.eniro.se

torsdag 22 oktober 2015

Sydney 32 OD

Picture: http://www.sydneyyachts.com/yachts/sydney-32-one-design/32od-overview.html

Sydney Yachts har hållit på ganska många år och fått ut många olika modeller. Om jag minns rätt var det tett par 18-fotsseglare (3-mans jolle med jättespinnaker och trapets till alla) som startade firman.

Sydney 32 har ett par år på nacken men verkar välbalanserad och av döma av IRC-talet så borde SRS-talet hamna runt 1,27 vilket är mycket imponerande för en 32-fotare! En stor ratt imponerar också på en del medan jag hoppas att man kan välja bort den...

Längd: 9,68 m
Bredd: 3,20 m
Djup: 2,05 m
Vikt: 3.100 kg
Köl: 1.080 kg
Stor: 32,8 m2
Fock: 26 m2
Spinnaker: 70 m2

Läs mer:
http://www.sydneyyachts.com/yachts/sydney-32-one-design/32od-overview.html

onsdag 21 oktober 2015

Träna på hemmaplan


I unga år så kappseglade jag mycket och då fanns det både många bankappseglingar och kortare havsrace i närområdet. Nu är det inte lika mycket att välja på och jag kappseglar betydligt mindre. Däremot seglar jag en hel del dagsturer och oftast bestämmer jag mig redan innan jag sticker ut vilken "bana" jag ska ta. Oftast blir det kryss ut och sedan kommer jag hem med torra segel (om jag inte klantat mig...

En favoritbana har blivit start hemma vid Östersviken, ut till Källskärsrev, tvärs över viken till Kungshamnsgrundet och så hem igen. Triangeln gör att man alltid kan få till en kryss på något ben.

tisdag 20 oktober 2015

Quiz 20 oktober


Jag tänkte köra någon quiz lite då och då med olika saker som ska identifieras. Först ut är ett sjömärke - vad heter det? Inga priser annat än ära...

måndag 19 oktober 2015

Stomp 38

Picture: http://www.stompcraft.com/stomp38.htm

Ritad av Steve Thompson och byggd i Vietnam borde innebära en snabb båt till ett bra pris. Kanske är lillasyster Stomp 30, som jag skrivit om tidigare, en mer överkomlig båt men 38:an verkar också härlig.

Stomp 38 har en enkel men ganska komplett inredning helt utan "regnskog" - dvs inget synligt trä inne i båten. Det är inget som stör mig utan jag tycker bara att det blir lätt att hålla rent.

Längd: 11,58 m
Bredd: 3,70 m
Djup: 2,80 m
Köl i trailerläge: 0,68 m
Vikt: 3.570 kg
Köl: 1.830 kg
SA Kryss: 99,5 m2
SA Undanvind: 227,7 m2

Läs mer:
http://www.stompcraft.com/stomp38.htm

http://www.tboat.com/S38/Stomp38.html

söndag 18 oktober 2015

X-Treme 30

Picture: http://www.g-forceyachts.com/2009/english/racingxtreme30.html

X-Treme 30 finns bara som designprojekt idag men det jag ser på hemsidan är kul. Ett problem med båten är att det ser ut som en ren dagracer utan någon inredning under däck och i så fall platsar den inte i den här bloggen men tack vare att den inte är producerad än så kanske det skulle gå att få en större ruff och lite övernattningsmöjligheter.

Båten ryms i en standard 40-fots container och masten är tänkt som delbar och går då också in. G-Force Yachts koncept är att de hjälper till med transportlogistik om man vill segla i någon annan del av världen. Bara att säga var man vill ha båten så hämtar de och lämnar en segelklar båt som det bara är att kasta loss med.

Kölen är en cantingmodell med hydraulik som går från full utslag till fullt andra sidan på 8 sekunder. Om hydrauliken skulle gå sönder så låser kölen sig automatisk i mittläget.

G-Force Yachts har tillverkat ett antal av 25- och 37-fotsmodeller. De har dock fast köl.

Längd: 9,00 m
Bredd: 2,90 m
Djup: 2,15 m
Vikt: 1.450 kg
Köl: 725 kg
Stor: 32,2 m2
Fock: 21,8 m2
Gennaker: 90,3 m2

Läs mer:
http://www.g-forceyachts.com/2009/english/racingxtreme30.html

lördag 17 oktober 2015

Sjökortslyftet

Picture: http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Projekt-lyfter-kvaliteten-i-alla-sjokort/

Sjöfartsverket håller nu på att uppdatera de svenska sjökorten så att bl a vattennivån/djupet är aktuellt istället för från ett sjömätningsdatum från mitten av 1900-talet. Med en gammal sjömätning så kan landhöjningen vara betydande, speciellt uppe i norra Sverige. Då finns det tydligen exempel på att vattendjupet är 0,5 meter mindre än på sjökortet. Tillsammans med lågvatten orsakat av högtryck så kan skillnaden bli att man inte kommer fram där man vid första anblicken tror att det ska gå bra att färdas. Kanske är det också en generationsfråga där vi som gått nautisk utbildning före GPS-eran fick lära oss att granska sådana detaljer som folk nu inte alltid vet att de finns?

Läs mer:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Projekt-lyfter-kvaliteten-i-alla-sjokort/

fredag 16 oktober 2015

M.A.T. 11.80

Picture: http://www.mat.com.tr/m-a-t-1180-1-2

M.A.T. 11.80 får väl betraktas som en racer men tack vare storleken så finns bra med utrymme inne i den ändå. Vad gäller inredningen så finns det tillräckligt för att den skulle kunna fungera för mig med fyra fasta kojer (med stuv under), pentryhurts och toa.

Lättstädat och man släpar inte ombord en massa onödigt som sen glöms kvar...

Storskotet är ett system jag tycker om fast jag skulle dra linorna lite annorlunda på durken för att minska risken för att få en rullande tamp under foten.

Längd: 11,80 m
Bredd: 3,98 m
Djup: 2,50 m
Vikt: 4.750 kg

Läs mer:
http://www.mat.com.tr/m-a-t-1180-1-2

torsdag 15 oktober 2015

C&C 30 one-design

Picture: http://c-cyachts.com/cc-30-one-design/

De senaste fem åren har det kommit många nya båtar med inriktning på racing. C&C 30 är flushdäckad men har ändå ett par kojer och lite stuvutrymme under däck. Båten är klassad som CatA vilket borde innebära att man kan utrusta den för OSR Cat2-seglingar. Kanske inte det torraste att segla men för kortare offshoreseglingar som t ex Seapilot2Star skulle den säkert fungera. Kanske skulle man kunna bygga en fast sprayhood över nedgången?

Pentrymodul och toalösning finns som option.

Tack vare en hissbar köl och demonterbart peke kan man traila båten på ett enkelt sätt även om vikten förutsätter en större typ av bil och bredden gör att man måste ha bredlastskyltar/lampor.

Längd: 9,15 m
Bredd: 3,00 m
Djup: 2,30 m
Vikt: 1.812 kg
Köl: 716 kg
Stor: 36,66 m2
Fock: 22,85 m2
Gennaker: 116 m2

Läs mer:
http://c-cyachts.com/cc-30-one-design/

onsdag 14 oktober 2015

Båten uppe på land...


Nu står båten på land och det är bara lite urplockning kvar. Dynorna är hemma och seglen ska ner till Doyle på översyn i eftermiddag. Sen ska pressen på innan det börjar snöa (hoppas jag).

måndag 12 oktober 2015

Höstjobb


Hösten är här och masten ligger på däck. Alla fall är urdragna och ska tvättas/kollas. Blocken får bada i sötvatten ett tag och sedan spolas av.

På onsdag åker båten upp på land.

söndag 11 oktober 2015

Autopiloter - Höstrea!

Picture: http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/autopiloter/raymarine-autopiloter/raymarine-rorkultspilot-ev-100

Autopiloter kan man diskutera länge och få är nöjda med de gamla rorkultspiloterna typ Autohelm eller Simrad. De nya är betydligt bättre och fungerar ofta bra (eller acceptabelt) även under segling i sjögång.

Just nu har Hjertmans en kampanj på Raymarine EV-100 som är det billigaste som man kan hitta till mindre rorkultsbåtar. En nackdel med rorkultspilot är att man måste lägga på den manuellet varje gång till skillnad från kvadrantmonterade som man bara trycker igång med knappen på instrument eller fjärrkontroll fast det kan man lära sig leva med när man kommer undan med halva priset.

Ett bra tillbehör är fjärrkontroll där Raymarines egen S100 fungerar bra men har två nackdelar; den har enbart +/- 1° knapp som man får hålla inne länge för att få +10° och den lägger sig i viloläge när den varit inaktiv ett visst antal minuter. Då tar det lång tid att "väcka" den vilket kan bli ett säkerhetsproblem.

Jag läste på No-Crew's Facebooksida om Mad Man Marine som har en alternativ fjärrkontroll som inte lägger sig i viloläge och dessutom har +10° knappar (programmerbara). Ett par personer har provat den och har bra erfarenheter.

Läs mer:
http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/autopiloter/raymarine-autopiloter/raymarine-rorkultspilot-ev-100

Fjärrkontroll:
http://www.madmanmarine.com/shop/4576847477/ap-wrc3-remote-control/8001793

lördag 10 oktober 2015

2XS 850

Picture: http://www.vgyd.com/2xs850.html

Van Gorkom's 2XS-serie är sportbåtar där komfort inte är prioriterat utan fokus ligger på prestanda. 2XS 850 är inget undantag utan är ritad för att vara "capable of leaving the competion in the dust"...

Sittbrunnen är stor och det innebär lite plats under däck. Kanske vore det skönt att ha en längre ruff som gav mer väderskydd både på och under däck och bättre möjlighet at nå allt vid shorthanded/solosegling. Då kan inredningen bestå av två bra stickkojer som går fram i ruffen en bit och framför det en pentryhurts och Porta Potti samt en tom förpik för segelstuv.

Kölen kan lyftas rakt upp vilket innebär att båten är enkel att traila om man skaffar en trailer med stödhjulen på sidorna även längs bak så kölbulben kan passera.

Längd: 8,50 m'
Bredd: 2,48 m
Djup: 2,13 m
Vikt: 1.134 kg
SA kryss: 42 m2
SA undanvind: 107 m2

Läs mer:
http://www.vgyd.com/2xs850.html

fredag 9 oktober 2015

Nya kappseglingar 2016?

Pac-Man under Seapilot2Star 2015

Nu är det några ideer som börjar ta form på No-Crew's facebooksida inför 2016. Det är främst två stycken jag tänker på:

1. Blå Bandet från Ystad till Haparanda. Det startade som en utmaning för snabba motorbåtar och har seglats några gånger bl a av 60-fots Trimaranen Samsung. Mig veterligen är det ingen enskrovs kölbåt som seglat sträckan nonstop. Jimmy Hellberg, med båtarna Airbender och Pac-Man, verkar sugen på att testa nästa sommar och skulle gärna vilja ha sällskap med någon annan. Antingen solo eller DH (doublehanded) är vad som diskuteras. Sträckan är ca 712 nm.

2. Tillfartsrace inför ÅFOR Gotland Runt från Marstrand till Sandhamn. Sträckan är ca 500 nm och tänkt start 3 juni. Även här diskuteras doublehanded. Initiativtagare är "Blur-Peter" och han anser att det ska gå som Cat3 med flotte vilket är säkerhetskrav som ÅFOR använder.

Komplettering 2015-11-12
3. Raid Délicieux är planerat till 16-18 september med stopp på ett par bra restauranger. Max besättning 2 personer per båt.

Håll koll på fler diskussioner på No-Crew Facebooksida:

Blå Bandet:

Läs om Samsung's segling på 51 timmar, 38 minuter och 11 sekunder:

Håll koll på blur.se:

onsdag 7 oktober 2015

WRace GP 26

Picture: http://www.wraceboats.com/technical-specifications/

GP 26 är en konstruktions/boxregel initierad av ORC (det finns också GP 33 och GP 42). Båtarna verkar mycket kul med bra potential till härlig segling och mått som gör trailertransport enkel.

Komforten inuti är av typ fjälltältsmått men med bättre kojer, plats för en Porta Potti och en pentryhurts.

Längd: 7,90 m
Bredd: 2,55 m
Djup: 1,90 m
Vikt: 1.030 kg
Köl: 480 kg
Stor: 24,97 m2
Fock: 15,35 m2
Gennaker: 74,90 m2

Läs mer:
http://www.wraceboats.com/technical-specifications/

söndag 4 oktober 2015

Egen segling


Det gäller att ta tillvara de sista chanserna till segling före den bokade upptagningen 14 oktober...

Gennaker ut till Kopparnageln, gipp och sen nedtagning vid Lillhammarsgrund och en lätt kryss hem.

SRS mätbrev, kappsegling OSR Cat3 eller nya segel 2016?




Ska ni beställa nya segel eller vill ha SRS-mätbrev till nästa år så kan det vara läge att mäta en del saker på båten innan upptagning.

Storseglet är enkelt att mäta liklängder på mast och bom men segelmakaren vill ha mastlutning och grundtrimmet för mastböjen. Passa på en vindstilla dag och häng något tungt i storfallet (nedersta bilden) och mät hur långt bakom masten fallet passerar storbommen. Dra fallet längs med masten och se hur mycket böj masten har. Tänk i mastbredder så är det lättare att uppskatta än att försöka se om det är 5 eller 10 cm halvvägs upp...

Försegel är lite besvärligare eftersom en bakåtfälld mast gör att skotpunkten för ett befintligt segel flyttas framåt och i värsta fall inte ens går att sträcka upp. Mät nya förstagslängden (översta bilden), måttet ner till självskotningsskena (mittenbilden) och från förstag till skotpunkt. Kolla med segelmakaren vilka mått han vill ha och ta gärna bilder som ni kan maila så segelmakaren ser hur ni tagit måtten.

Segelmätning för mätbrev finns det bra anvisningar för. Det bökiga är väl att hitta en plan och torr yta att vara på. Vi lyckades att få låna en gymnastiksal och då blev det enkelt!

Ska man väga båten är det viktigt att även kontrollera djupgåendet. En tyngre båt går också djupare och ökad vikt sänker SRS-talet medan ökat djupgående höjer SRS-talet. Att göra som en 34-fotägare och skicka in en mätbrevsansökan med 800 kg tyngre båt med standard djupgående ger inget seriöst intryck. Lasta ur båten enligt reglerna för vägning för SRS, lägg båten långsides en brygga eller ta en jolle och sätt ett par tejpbitar ex vis 10 cm över vattenlinjen på bägge sidor. När ni tagit upp båten så lägg en aluminiumstege tvärs under båten. Mät upp till kölsulan och till vattenlinjen (tejpen-10 cm) på bägge sidor och ta medelvärdet. Seglarförbundet har en våg man kan hyra och har man tillgång till våg så bör man bifoga färskt kontrollintyg för vågen.

Vid första anblicken kan dokumenten för mätning eller säkerhetsföreskrifter för kappsegling enligt OSR Cat3 verka avskräckande men ge inte upp. Det är ganska enkelt om man tar hjälp av en kompis och sätter sig i båten och checkar av ett stycke i taget. Några saker är idag oklara t ex kättinglängd på ankare men om man har 2 meter 10 mm kätting på en 34-fotsbåt så borde de flesta besiktningsmän tycka att det är tillräckligt. KSSS kommer förmodligen att komma med ett förtydligande inför ÅFOR Gotland Runt 2016 vad de anser är tillräckligt. Hittar ni ingen definition så maila till Seglarförbundet eller kappseglingsarrangören och begär ett förtydligande!

OBS - det kommer en ny upplaga av OSR (Ocean Safety Rules) till säsongen 2016!

Läs mer om SRS-mätbrev:
http://www.svensksegling.se/Forbatagare/SRS/SRSmatbrev/SRSenskrov/

Läs mer om Ocean Safety Rules:
http://www.sailing.org/specialregs


lördag 3 oktober 2015

VG1150xs

Picture: http://www.vgyd.com/vg1150.html

Geoff Van Gorkom är en australier som nu lever i USA och bl a ritar häftiga båtar.

VG1150xs är lätt byggd med en spartansk racerinredning i form av fyra fasta kojer för de som bara kör banracing och möjlighet till hängkojer, pentry, toa mm för de som vill segla mer offshore.

Båten har en canting keel (vinklas ut åt sidan) som kan vinklas ut max 60° för att få max rätande moment. Ett centralt centerbord akter om masten sköter avdriftshämningen.

Längd: 11,50 m
Bredd: 3,80 m
Djup: 2,70 m
Vikt: 3.150 kg
Segelyta kryss: 96 m2
Segelyta undanvind: 228 m2

Läs mer:
http://www.vgyd.com/vg1150.html

fredag 2 oktober 2015

Farr 280 One Design

Picture: http://www.farryachtsales.com/sales/boat/farr-280-one-design

Farr 280 One Design har ingen inredning som standard men har, trots flushdäcket, tillräckligt med plats för ett par kojer, porta potti och en pentryhylla vilket innebär att den får vara med i Racer & Cruiser...

Farr lyckades bra med att få ut Mumm 30 (nu Farr 30) och Farr 40 OD i stora mängder men senare försök har inte gått lika bra innan Farr 280 One Design kom. Den är på gång ordentligt på flera ställen i världen. Med ett breddmått på under 3 meter  och en vikt på 1.600 kg är den enkel att traila i Sverige men kan krångla på några ställen i EU-ropa...

Längd: 8,72 m
Bredd: 2,87 m
Djup: 2,10 m
Vikt: 1.600 kg
Köl: 650 kg
Stor: 32,2 m2
Fock: 20,4 m2
Gennaker: 107 m2

Läs mer:
http://www.farryachtsales.com/sales/boat/farr-280-one-design

torsdag 1 oktober 2015

Öppet hus hos Doyle


Lördag 24 oktober är det dags för Öppet hus hos Doyle segelmakeri i Linköping. De träffarna brukar ha mycket bra program så håll utkik på hemsidan eller på Doyle Sweden i facebook. Har tyvärr upptäckt att jag lovat att jobba då...

Doyle har jobbat mycket med shorthandedsegel och har bra tankar om revbara försegel, snällare design mm.

Läs mer:
http://www.doylesweden.se

https://www.facebook.com/doylesweden?fref=photo